Om livet i en skokartong

3 07 2013

Vi håller på och letar med ljus och lykta efter ett trevligt boende åt vår lilla familj. Men det har visat sig vara svårare än vad somliga av oss (läs: mannen) trodde. Det visar sig nämligen att i Linköping kostar hus skjortan, och alla andra husletare verkar anse sig ha råd med en mycket större och finare skjorta än vi..

Vi bor just nu i en hyresetta, som med sina 50 kvadratmeter visserligen är stor för att vara en etta, men för två vuxna och 4 innekatter duger den helt klart inte! Vi bor dessutom ovanpå en grekisk restaurang med förkärlek för vitlök som ingrediens vilket gör att vi inte kan ha öppet något av våra totalt tre fönster (alla åt samma håll) utan att bli fast i en stinkande dimma (när man som jag är allergisk mot vitlök lär man sig att tycka illa om lukten). Summan av kardemumman blir alltså att vi bor i en liten lägenhet som blir grymt varm, låter två av missarna bo på kollo hos mamma och pappa och låter mina möbler/saker bo på kollo hos Selstor.. och så letar vi som sagt efter något större…

Vi tror att det vore trevligt med ett hus, så vi har tittat på hus i Mjölby, Vikingstad och Mantorp men håller för säkerhets skull koll på Motala, Skänninge och Linköping också. Vi har hitills varit på sex stycken husvisningar, varav jag har sagt ok till 4 och mannen till 2. Tyvärr matchade inte våra ok varandra..överhuvudtaget! Jag vill ha ett hus med charm och karaktär som gärna får vara äldre medan mannen vill ha ett problemfritt hus där ingenting behövs göras, men för mig betyder nytt oftast tråkigt och charmlöst och för honom är äldre lika med problem. Hur löser vi detta? Kankse blir det en kompromiss för oss båda och vi nöjer oss med en enplansvilla med källare från 60-talet, jag vill inte sova på nedre botten och han vill inte ha källare så det blir ju rättvist..eller?

Ni som redan har hus, hur gjorde ni? Hittade ni ert drömhus (och bodde i en skokartong medan ni letade)? Eller nöjde ni er med ett hus som var helt ok för att lägga energin på annat än husletande? Bet ni i det sura äpplet och pungade ut med mer än ni egentligen tänkt er för att få stanna i stan? Tips och tricks mottages tacksamt!

renoveringsbehov

Renoveringsbehov eller helt ok som det är?

Åtgärder

Information

6 responses

3 07 2013
Anna Svensson

varför inte Norrköping ??

5 07 2013
Trollet

Det är för långt att pendla från Norrköping till Boxholm där jag jobbar.. Annars hade Norrköping varit bra.

3 07 2013
fantasyflickan

För att Norrköping är för långt från Motala! 😉

3 07 2013
fantasyflickan

Och det där badrummet är ju så gammalt att det är coolt igen! Tyvärr brukar inte badrum i den åldern vara i så bra skick…

3 07 2013
fantasyflickan

Och, ”promblemfritt hus där inget behöver göras”…HA, säger jag bara. Det finns ju inte! Det är ALLTID saker att fixa på ett hus. Jag pratade med killen från Anticimex som besiktigade huset vi köpte och han berättade att nya hus ofta får lika många anmärkningar som äldre.

Vill man verkligen ha ett hus måste man också vara beredd att kompromissa. Man kan inte få allt man vill ha, men vi försökte mötas någonstans på mitten. Men ni måste ju förstås båda känna att det känns ok, det går ju inte att köpa ett hus som den ena älskar och den andra avskyr.

Och sex husvisningar är inte särskilt mycket heller. Anders och jag tittade på 10 hus, budade på två och fick ett. Men vi har kompisar som letat i flera år utan att hitta något.

Jag tycker ni ska sätta er ner och prata om de saker som ni känner är helt nödvändiga, och utgå från det när ni letar.

Jag har fler bra tips, vi kan höras på söndag om du vill ta del av dem! 😉

Kram!

31 07 2013
Misse

Det kanske blir som för mig…jag var helt inställd på en lättskött enplansvilla utan källare och gärna av nyare årsmodell MEN när jag och döttrarna klev in genom dörren till vårt 30-tals hus på två våningar plus källare och vind så visste vi att vi kommit hem trots att det var hur slitet som helst 🙂

Kommentera

