Min favoritväska – del 1

17 01 2012

Fantasyflickan bad mig så snällt att skriva ett inlägg och presentera mina tre favoritväskor, och det gör jag så gärna. Men eftersom jag är en väskoholic av stora mått så delar jag upp det i tre separata inlägg så varje skönhet får sin förtjänade plats i rampljuset!

Min favoritväska numero uno är just nu (för sånt ändras ska ni veta), trumvirvel, Bloomsbury PM från Louis Vuitton! Den är en väska tänkt att bäras antingen på axeln eller cross-body och jag föredrar helt klart det senare för då har jag båda händerna fria till annat, shopping exempelvis! Bloomsburyn är tillverkad i en coated canvas med läderdetaljer i mönstret Damier som för övrigt är mitt favoritmönster från LV och kan just nu bli din för det mycket facila (?) priset $1030 (US-dollares pratar vi här).

Jag köpte min Bloomsbury sommaren 2010 i LV-butiken i Jupiter, Florida och sen dess har den hängt med på varje semesterresa/resa till storstad och jag är mycket nöjd med den. Insidan är fint klarröd och jag har gjort den ännu lite finare med en söt Hello Kitty-munk. Denna inhandlades utanför ett tempel i Kamakura, Japan, i oktober 2010 och jag har fått många fina komplimanger för den. Kul!

LV-väskor finns ju nuförtiden högt och lågt, och tyvärr är kopiorna ibland fler än originalen, men då är det roligt att ha en Bloomsbury, för den är inte en särskilt vanlig modell (som Speedyn exempelvis är) och blir därför inte kopierad så ofta. Faktum är att jag ännu inte mött någon annan med denna finfina väska öga mot öga, och tro mig, jag spanar på väskor så fort jag får chansen!

Bland LV-kännare (och jag räknar nog mig själv dit) , och framförallt bland amerikanska samlare, är det extra viktigt var din väska är tillverkad. Louis Vuitton har mig veterligen tillverkning i Spanien, USA och Frankrike och mest eftertraktade är de väskor som är made in France, det tycker amerikanerna är mycket exotiskt.. Min Bloomsbury stoltserar som tur är med en liten fin made in France-stämpel 🙂 dock spelar detta mindre roll för mig så länge hantverket är fint.

Varje LV-väska levereras i en sandfärgad dustbag och i en brun box tillsammans med bland annat äkthetsintyg, id-nummer och kvitto med vattenstämpel (overkill månne, men fint är det). Bra att spara om man någon gång skulle vilja sälja vidare (hemska tanke!).

Någon som blivit sugen på en Louis Vuitton-väska nu??

Åtgärder

Information

4 responses

17 01 2012
fantasyflickan

Kul att du ville skriva! Och jag tyckte det var jättekul att läsa! Ser redan fram emot nästa!

17 01 2012
Tjindar

Kul inlägg. Ge oss mera!

19 01 2012
albert

Mycket trevlig info såväl text- som bildmässigt!
Men egentligen finns det väl bara äkta Louis Vuitton (LV) och äkta Vera Larsson (VL)? De är väldigt lika till utseendet!

20 01 2012
Trollet

Om man tittar lite noggrannare ser man nog ofta att skillnaden mellan ett original och en kopia är ganska stora, framförallt vad gäller detaljarbeten (sömmar, ”hardware”, materialkvalitet etc), och personligen skulle jag aldrig medvetet bära en kopia (eller Vera Larsson som du säger)! I Italien är det dessutom olagligt.. 🙂

Kommentera

