Vackert och hemskt på samma gång

10 01 2012

Året har börjat bra på bokfronten med två stycken nior i betyg för de två hittills utlästa böckerna! Den senaste boken heter Between Shades of Gray skriven av Ruta Sepetys och är en hemsk historia om Stalins och kommunismens härjningar i de baltiska länderna med start år 1940. För egen del är det första gången jag läser en skildring av hur det var att leva under kommunismens förtryck och det känns synd att dessa böcker ofta verkar hamna i skymundan jämfört med de många skildringar av nazisternas hemskheter under andra världskriget. Faktum är att kommunismen tagit fler liv än nazismen och det är nyttigt att få en bild även från denna sida tycker jag. Bortser man från det politiska budskapet (vilket kan tyckas något svårt när handlingen till stor del utspelas i ett läger i Sibirien) är boken finfint skriven och är en riktig bladvändare. Jag hade bara önskat mig ett lite utförligare slut.. då kanske min första tia hade delats ut!

Boken lånades ut till mig av min litauiska kollega vars svärfar är född i ett läger i Sibiren och naturligtvis ger det boken ett ännu starkare budskap, detta HAR faktiskt hänt på riktigt. Rekommenderas varmt!

Åtgärder

Information

One response

10 01 2012
albert

Bravo! Kommunismens ondska förtjänar verkligen att lyftas fram. Tänk om den talrika tokvänstern tänkte lite längre än dit näsan räcker!

Kommentera

