Internatskolefetisch!

4 01 2012

I natt läste jag ut 2012:s första bok, och vilken premiär det blev (tack svullna och ömmande bihålor för att sömnen uteblev)! The Disreputable History of Frankie Landau-Banks av E. Lockhart fick en 9 i betyg och jag känner mig genast redo för fler internatskoleböcker (en gammal favvo-genre för mig)!

Jag har förstått att det är många fler bokälskare än jag som gillar just böcker som utspelar sig på internatskolor, gärna i New England för min del, och de mer etablerade bokbloggarna kallar det till och med för aka-porr (akademisk porr, dvs allt som har att göra med internatskolor, skoluniformer, universitetsvärlden etc). Läs gärna mer om detta i Bokbabbels roliga inlägg om Bokbloggarens ABC! Där står även att Donna Tartts Den hemliga historien (DHH på bokbloggarspråk) är ett lysande exempel på just denna aka-porr.

För egen del föredrar jag oftare böcker som utspelar sig på high school- än universitetsnivå (därav de många young adult-titlarna i listan nedan) och helst vill jag inte läsa böcker som är för otäcka (lite mord kan vara ok, men inte för mycket). Släng in en secret society, lite murgröna och ett elegant skolvapen och jag är hooked (därav nämnda framgång för Frankie Landau-Banks)! Jag funderade i natt på vilka mina favvoböcker om just internatskolor var och jag tror jag kommit fram till dessa:

  • It-girl, 10 böcker av Cecily von Ziegesar och en spin-off till Gossip Girl som handlar om lilla Jenny Humphrey på Waverly Academy. Märk väl att detta INTE är som lilla Jenny gestaltas i tv-serien Gossip Girl och jag är glad att jag hann läsa alla böckerna innan jag såg smörjan på tv.
  • Harry Potter, magi och internatskola, what’s not to like liksom??
  • Ränderna går aldrig ur av Agnes Hellström, min första bekantskap med svensk internatskoleskildring på Sigtunaskolans humanistiska läroverk.
  • The Upper Class av Brown, Materne & Says är en serie young adult-böcker som utspelar sig på anrika Wellington Academy och har den förväntade mixen av pure breed New England-legacies och Jersey-trash. Smarrigt värre!
  • Prep av Curtis Sittenfeld, precis som bokens huvudperson Lee hade jag nog inte heller kunnat motstå Ault School efter att ha sett alla argyleklädda pojkar i den glossiga broschyren. Och vem vill inte semestra på Nantucket liksom??

I natt kom jag på många fler… hmm, vilka andra är det jag gillat?

Just nu håller jag på och läser Lev Grossmans The Magicians och även den utspelar sig än så länge på en internatskola, så förhoppningsvis är kombinationen skoluniform och magi minst lika framgångsrik denna gång som i Harry Potter. Hoppas hoppas!

Åtgärder

Information

Kommentera

