Bokstatistik 2011

29 12 2011

2011 har varit ett ganska så bra år rent läsmässigt. Jag jobbar heltid i ett icke läsrelaterat yrke (många som gillar böcker och bloggar om dem är ju bibliotekarier eller svensklärare och inte som jag, projektledare i industrin) men har ändå hunnit med att läsa 43 böcker i år. För mig är läsning lika med avkoppling men jag måste vara på rätt humör för att läsa. Är jag för ledsen till exempel kan jag ofta inte ta till mig en bok så av förklarliga skäl blev det inte mycket läst efter att lilla Ennis åkt till ängen i november. Nu har dock läslusten återvänt så smått och jag har ju redan avverkat en av mina julklappsböcker!

Eftersom jag är en boknörd och älskar att göra listor har jag sammanställt 2011 års läsande så här:

  • Medelbetyget för årets böcker var 7 (6,7) och det får ju anses vara mycket bra när jag ger betyg mellan 1 och 10 där 10 är bäst och jag ännu aldrig gett en bok 10 i betyg (fast så här i efterhand undrar jag varför jag inte gav Locke Lamoras lögner en tia när det begav sig år 2010 men det kan man inte ändra i efterhand!).
  • Årets bästa bok (betyg 9) var The Carrie Diaries av Candace Bushnell, hennes prequel-serie till Sex and the City.
  • Årets sämsta bok (betyg 3) var Laura av Carolina Gynning, en otrolig och inte så bra skriven tsunamiefterspelssoppa.
  • Jag har lyssnat på nio ljudböcker på väg till och från jobbet samt under vår roadtrip i USA i somras. Bäst var Guldkompassen av Philip Pullman (Lena Nyman läser upp hela trilogin alldeles suveränt) och Är det någon där? av Marian Keyes (betyg 8 på båda). Roligast att lyssna på var dock Lisa Kleypas romanceböcker Sugar Daddy och Blue-eyed Devil som vi lyssnade på i bilen i USA. Pulserande lemmar och muskulösa män så det förslår 🙂
  • Bara 10 av årets böcker var på engelska och det är betydligt färre än vanligt. Troligtvis beror det på att jag i år lånat böcker på bibblan som aldrig förr och lånat många böcker av svenska författare som jag annars sällan läser (svenska författare över lag alltså).
  • Delar man in de lästa böckerna efter genre har jag läst 9 young adult-böcker, 8 deckare/thrillers, 7 chick-lit, 7 ”vanliga” romaner, 4 biografier, 3 fantasyböcker, 2 faktaböcker, 2 romanceböcker och en serieroman. Det är betydligt färre fantasyböcker än vanligt och fler deckare/thrillers än vanligt. Beror nog främst på att jag hittills gillat Claude Izners böcker om 1800-talets Paris (+ 3 st deckare) och att jag inte varit så sugen på fantasy. Nästa år vill jag nog läsa färre böcker av svenska författare och läsa mer på originalspråk.
  • Jag brukar hålla mig borta från de böcker som haussas mest i Sverige, för jag har märkt att jag sällan tycker de är så bra, men i år har både The Help (Niceville på svenska) och Cirkeln varit haussade böcker som levt upp till de högt ställda förväntningarna.

En komplett lista över alla mina lästa böcker 2011 finns under fliken ”Böcker år 2011” i huvudmenyn, om det är någon som är lika nördig som jag alltså 🙂

Årets bästa bok!

Åtgärder

Information

Kommentera

