Not so Lovely..

26 07 2011

Smaken är som baken. Helt klart. Jag har läst flera recensioner av boken Kapitulera omedelbart eller dö av Sanne Näsling och alla har varit nästan odelat positiva och gett boken skyhöga betyg. Eftersom young adult (trots min.. ehrm.. ålder) är en av mina favvogenrer tänkte jag att denna bok borde passa mig som handen i handsken. Så var icke fallet.

Mary och Lovely (Maria och .. Lovisa kanske?) är bästisar (och lovers?) och går i nian i obestämbar förort. De drömmer sig bort till London där de ska leva ett carefree bohemliv och sova i en stor himmelsäng och läsa The Times som de absolut inte ska betala för. Skolan ger de inte mycket för och skolkar från lektioner pga kramp i njuren, fel färg på himlen etc etc. Bokens kapitel är döpta efter färger på nagellack och det är väl en kul grej, men hela boken är helt enkelt för.. flummig för mig.

Kanske beror det på att jag inte alls känner igen mig från när jag gick på högstadiet, men mycket har förmodligen förändrats sedan början av 90-talet. På något sätt verkar det mycket hårdare och tuffare nu.. synd, barn behöver vara barn tror jag. Och där lät jag betydligt äldre än mina snart 32 år 🙂

Läs själva och se vad ni tycker! Finns på ett bibliotek nära dig.

Åtgärder

Information

Kommentera

