Vackert och vemodigt

7 07 2011

Igår kväll läste jag ut Åsa Linderborgs självbiografiska bok Mig äger ingen och oj, det var en fin historia! Jag var först lite skeptisk till att läsa om hennes uppväxt tillsammans med en alkoholiserad ensamstående pappa men min jobbarkompis H tyckte att jag som relativt ny Västeråsare borde läsa den (Åsa kommer från Västerås och skriver mycket om staden i boken) och det är jag i efterhand mycket glad för. Man kan tro att allt var misär men i den lilla familjen fanns trots all skit (både alkohol och ren bokstavlig smuts) så mycket värme och så mycket kärlek att man blir alldeles varm inombords. Bäst av allt var för mig pappans ”egna” språk som lät som hämtat ur en pilsnerfilm, härligt (min egen familj har oxå ett alldeles eget språk som är svårt för utomstående att förstå)! Och även om Åsas pappa kanske var lite plojty, plojty rekommenderas boken varmt! 🙂

Åtgärder

Information

2 responses

8 07 2011
Albert

Vadå svårt; pinga, masa, nasa, sturar, albertar, TRK etc, etc?

11 07 2011
Trollet

Hehe, ja, vardagsord helt enkelt 🙂

Kommentera

