Fideikommiss

14 11 2010

Jag är i vanliga fall ingen storkonsument av reportage- och faktaböcker men när K berättade att boken ”Jorden de ärvde” av Björn af Kleen fanns i hennes bokhylla kunde jag liksom inte stå emot. Som den Svensk Damtidnings-läsare jag är har kungligheter och adel fascinerat mig länge och en djupare inblick i den svenska jordägande adeln är nog precis vad som behövs en regnig novemberdag..

Jag hade dock ingen aning om hur detta med fideikommiss fungerade och att i princip vartenda land i Europa avskaffat det för länge sedan och att det bara är i Sverige fenomenet envist lyckas hålla sig kvar. Att endast den äldsta sonen ska få ärva känns ju liksom en aning bakåtsträvande och inte så 2010..

Nu ska jag dyka djupare ner i den skånska adeln och fraternisera med Gyllenkrokar och deras likar.. Hehe 🙂 Läsvärt helt klart!

Åtgärder

Information

4 responses

14 11 2010
festinalente1

Även Blekinge har ett fideikommiss: Johannishus, förvaltad av släkten Wachtmeister.
Släkten Wachtmeister har spelat en stor roll både för Blekinges svenska historia, men framför allt i Karlskronas tillblivelse och historia.

Johannishusfideikommisset.
Kulturarvsutredningen resulterade 1999 i en proposition, som antogs av Riksdagen i december 1999. Delar av detta beslut hade betydande inverkan på fideikommissen. Beslutet möjliggjorde bland annat att en omvälvande förändring blev möjlig för Johannishusfideikommissets del. Ett nytt så kallat fideikommissaktiebolag enligt 1964 års avvecklingslag kunde således bildas, vilket fick namnet Johannishus Fideikommiss AB . Som aktiekapital tillfördes det nybildade bolaget hela den gamla fideikommissegendomen.

Vissa specialregler gäller för detta bolag. Det får sålunda inte sälja fast egendom eller ta upp lån med säkerhet i denna utan medgivande av Regeringen. Likaså måste Regeringen godkänna bolagsordningen och eventuella senare förslag till ändring av denna. Syftet med de här särreglerna kan sägas vara ett försök att skydda egendomen mot en okontrollerad skingring av densamma. Skyddet mot skingring är förvisso inte lika starkt, som det som fanns i det tidigare fideikommissinstitutet – även om det är starkare än i vanliga bolagsformer. Til syvende og sidst är det ändå ägarnas finansiella förmåga och vilja att bibehålla egendomen samlad, som utgör den avgörande förutsättningen för möjligheterna att hålla samman godsbildningen. Grunden för denna vilja är nu lagd – men ingen kan sia om hur goda förutsättningarna i framtiden kommer att bli för att bygga ett stabilt hus på denna grund.

16 11 2010
Trollet

Men känns inte även fideikommissaktiebolag lite bakåtsträvande? Naturligtvis är det viktigt att skydda och bevara de svenska kulturskatterna men om detta måste ske på bekostnad av familjesämja (som är fallet i af Kleens många exempel) och jämlikhet tror och hoppas jag att man snart hittar en bättre lösning än fideikommiss helt och hållet..som det ju var tänkt från början med själva avskaffningen. Eller, är jag månne kinkig för att jag själv inte är adlig.. 🙂

Intressant att läsa på din blogg, min farmor var från Karlskrona så jag har kort på mig där jag som liten sitter på gubben Rosenbom. Trevlig stad helt enkelt! Att skynda långsamt låter smart men själv är jag nog mer en ”dum spiro, spero”-typ.

16 11 2010
festinalente1

Det finns för- och nackdelar med det mesta. När det gäller familjetvister kan de dyka upp oavsett vilka bolagsform som finns inblandad. För att inte tala om arvstvister. Lugna, mogna och sansade människor kan bli som förbytta när det kommer pengar och värdefulla saker in i bilden.

Själv kommer jag ursprungligen från Ystad, en annan stad med färjeförbindelse till Polen. Även om städerna har lite olika karaktär, så är det två härliga städer.

18 11 2010
Trollet

Ystad däremot kan jag inte så mycket om.. ska dock fira nyår hos goda vänner i Trelleborg och därifrån går det ju oxå färjor, fast bara till Tyskland tror jag 🙂

Kommentera

