Japansk mat – del 1

11 10 2010

Nu är vi äntligen framme i Tokyo och har haft en bra (och lite jetlaggad) dag. Vi började med det obligatoriska besöket vid Asakusa-templet och eftersom det var public holiday här idag var det smockfullt av turistande japaner. Tur att A är lång och syns över skogen av svarthåriga huvuden 🙂 Vi andades in den heliga röken, bad våra böner och köpte oss några spådomar precis som man ska 🙂

Sen styrde vi kosan mot Ginza och tog en sväng på varuhuset Matsuzakaya där vi också åt lunch. De andra var sen av någon skum anledning lite trötta (när man kan shoppa??) och gick tillbaka till hotellet för att vila medan jag fortsatte min shoppingrunda på varuhuset Lumine här i Shinjuku där jag köpte tre av mina gamla favorittidningar och en green tea latte på Starbucks, äntligen kan jag dricka det på dess hemmaplan liksom! Framåt kvällen gick vi till min gamla favvo-bokhandel Kinokuniya och till Tokyu Hands och ännu mer söta saker inhandlades. Japan är en bottenlös källa till söthet!

Men framförallt kanske dagen har handlat om mat; jag fick smaka på min gamla favorit meronpan (melonbröd) och A fick äta japansk frukost, lunch och middag!

 

A blandade glatt traditionell japansk frukost (fisk, ris, ägg och grönsaker) med marmeladsmörgåsar. Själv åt jag yoghurt med müsli och rostat bröd, mycket exotiskt!

 

 

Till lunch åt jag den japanska klassikerna omurisu vilket helt enkelt är precis vad det låter som; omelett med ris. En hög med ris gömmer sig under omeletten.

 

 

A åt en skaldjurspasta som var mumsig!

 

 

Så här fin take out-sushi finns att köpa i Japan!

 

 

Kvällssnacks bestående av meronpan (äntligen!), ost och skinka och ägg-smörgås, jordgubbsyoghurt och chokladdricka. Ungefär som min kvällsmat här såg ut när det begav sig för 5-6 år sen..

 

Åtgärder

Information

Kommentera

