Flyttstädning

4 10 2010

I helgen har vi varit tillbaka i Falun för att flyttstäda vår gamla lägenhet, och en 4:a på 100 kvadrat med två badrum fiser man liksom inte av på en kvart.. som tur var kom en styck svärmor till undsättning och gick fram som ett jehu över alla fönster och golv.

Vi började helgen med att i lördags förmiddag fylla hela Lill-Jozze (vår lilla bil) med kartonger, gamla mattor och annat bråte och tog en tur till återvinningsstationen i Falun. Jag tycker att det känns renande och skönt på något sätt att sortera och slänga saker där, man känner sig duktig helt enkelt och det kanske man inte gör så ofta annars. Sedan gick färden vidare mot Rättvik och A:s familj där god lunch väntade innan vi gav oss ut på den obligatoriska turen på Rättviks höstmarknad. Jag köpte mig ett par nya fårskinnstofflor från Tranås (mina nuvarande som jag köpte för tre år sen är så utslitna och det var samma gubbe jag handlade av nu som då), två par vantar (fasiken det är ju kallt nu ju) och 16 (!) par strumpor (slängde så många i flytten att jag nog behövde några nya par med roliga motiv). Tillsammans inhandlade vi också en låda med cocosbollar och några fyllda munkar, en stark tradition i A.s familj.

Vi fick ta hand om A:s brorsdotter Linnéa 13 månader och körde barnvagnsrally inne bland alla knallar i tre timmar innan vi höll på att stupa av trötthet och gick hem för att äta smörgås och oboy. Linnéas föräldrar njöt av barnaledigheten så jag barnvaktade i 5-6 timmar och där ingick även matning och blöjbyte.. A lyste då med sin frånvaro..hmm.. Men ett snällare barn får man leta efter och vi hade en riktigt mysig eftermiddag tillsammans! Men, mamma och pappa, hold your horses, ni lär få vänta ännu ett tag på egna barnbarn!

Linnéa i söt björnkostym på Rättviks höstmarknad

På söndagsmorgonen var jag uppe med tuppen (om han också vaknar kl sju det vill säga) och när A väl vaknat begav vi oss iväg till Donken för lite frukost. Svärmor dök upp vid tiotiden och sen gick det undan. Hela lägenheten blev tömd och fejad från golv till tak. Jag umgicks med köket och A med avloppen (könsstereotyper någon?) och strax efter kl sju på kvällen kunde vi sätta nyckeln i låset och säga hej då till lägenheten.

Nu hoppas jag att vi snart hittar en bra lägenhet att slå oss ner i för några år framöver för jag börjar bli less på det där med att flytta..

Åtgärder

Information

Kommentera

