Bokcirkeln – ingen bok för mig

1 10 2010

Jag är själv med i en bokklubb, som i och för sig varit vilande ett tag men som vi i söndags beslutade oss för att återuppta, och tyckte därför att titeln på denna bok lät jättespännande och började läsa med stor iver. Nu, dryga två (!) månader senare inser jag att det ungefär bara var titeln som var spännande och inte så mycket mer.

Bokcirkeln är Elizabeth Nobles debutroman och blev uppenbarligen en stor säljsuccé i hemlandet England. I Sverige gavs boken ut inbunden och i pocket och av någon anledning med olika titlar men nu verkar den inte finnas i tryck längre så kanske folk redan förstått det jag nu också vet, att den inte var särskilt spännande. Handlingen i boken kretsar kring fem kvinnor som tillsammans startar en bokklubb som träffas en gång i månaden för att diskutera månadens bok. Som läsare får man följa med i klubbens diskussioner om boken (som är ganska så virriga och osammanhängande) men det är inte på något sätt böckerna som har huvudrollen utan de motgångar var och en av kvinnorna drabbas av under året man får följa dem.

Behållningen av Bokcirkeln är för mig att jag fått en del nya lästips så nu ska jag leta fram mitt exemplar av Den fjärde sanningen av Iain Pears och se om jag är redo för den. Bokcirkelns medlemmar gillade den inte alls så då kanske den blir en ny favorit för mig 🙂

Åtgärder

Information

Kommentera

