Sushi för nybörjare..

30 09 2010

.. är inte bara titeln på en roman av Marian Keyes utan också en strålande beskrivning av min tisdagskväll! Jag mötte upp mina två nya tjejbekantskaper A och S på sushistället på Sturegatan i stan för inhandling av middag. Jag har ju då alltså bott i Japan, varit på besök i Japan flera gånger, varit medlem i universitetets japanska förening och har ätit sushi ungefär fyra gånger i mitt liv! Hur är detta möjligt kanske någon undrar? Hmm, jag tror mig inte gilla rå fisk så där jätte mycket och i Japan äter man ju så mycket mer än bara sushi så jag har inte fastnat helt enkelt. Men nu var det dags för ett nytt försök och efter lite fundering kom jag fram till att babysteps är bra och beställde en vegetarisk variant vid namn Mama Sushi (för gravida månne?).

Vi tog med oss maten hem till A och till min stora förvåning var det riktigt gott 🙂 Jag drack visserligen ingen misosoppa (för det vet jag med hjälp av högeligen empiriska studier att jag inte gillar) men kunde i alla fall briljera lite med pinnarna.. eller nåt.. A bor i en jättefin lägenhet, nog den finaste hyreslägenhet jag sett, med en finfin fondtapet i sovrummet (vill ha!)och körsbärsgolv (tror jag) i köket. Efter pinnkonsterna myste vi med te och något Mozartkugeln-aktigt i vardagsrummet och jag fick spola ner ännu en fördom i toaletten. Just dessa Mozartkulor var nämligen INTE ett tantgodis fullt med läskig punsch eller liknande utan bara jättegod choklad rätt och slätt (fast jag läste nyss att ”riktiga” Mozartkulor har marsipan i sig men det gillar jag också). Man kan lära sig mycket nytt en helt vanlig tisdag!

Åtgärder

Information

6 responses

30 09 2010
fantasyflickan

Mmmm…nu blev jag ju jättesugen på sushi. Kanske ska jag ta och bryta min detox med lite sushi till fredagskvällen? Höganäs har faktiskt den godaste sushin jag ätit i Sverige. Men i dag är det fortfarande detox som gäller, så nu ska jag gå och göra en sallad med rödkål och papaya. (Sushi hade varit att föredra.)

30 09 2010
Trollet

Detox?? But why my dear? Fast jag kanske också skulle behöva nyttiga till mig lite efter en vecka fylld med god mat, bröllopstårta i stora lass och en eller annan chokladbit 🙂

Kanske kan vi äta sushi ihop någon gång så du kan lära mig?

30 09 2010
fantasyflickan

Du får komma hit och äta sushi med mig! Jag provar detox dels för att se om det skulle ha någon effekt på min oroliga mage och för att jag tyckte att det kanske är en bra idé att få ur sig lite gifter med tanka på vad man sätter i sig ibland. Dessutom tänkte jag att det skulle hjälpa mig bli av med sötsuget och att gå ner lite i vikt. Och så skulle man bli pigg också.

1 10 2010
fantasyflickan

Nu har jag bestämt mig. Det blir sushi i kväll. Har lusläst menyn och bestämt mig för en nigri mix på sex bitar: söträka, hälleflundra, tonfisk, lax, avokado och så skulle det vara en vanlig räka, men den tänkte jag byta ut mot tamago. Jag gillar de söta omeletterna. Så tänkte jag komplettera det med fyra rullar husets maki, med friterad räka, gurka, avokado, chilimajonäs och löjrom. (Ok det låter skumt, men det är faktiskt jättegott.) Och så blir det nog en liten misosoppa också. Till det dricker jag vitt te (har inget grönt och jag gillar ändå det vita bättre.)

1 10 2010
Misse

Vi ”lurade” med Anneli på jobbet att äta sushi för första gången i hennes 38-åriga liv i onsdags och hon tyckte det var ok, så det är nog så att man ska äta några gånger innan man kan få ”sushi-suget”

4 10 2010
Trollet

Då kanske det finns hopp inför vår resa till Japan på lördag, A har nämligen anhållit om att få äta på sån sushirestaurang där maten åker runt på ett löpande band (kaiten sushi har jag för mig att det heter).. ska bli spännande!

Kommentera

