Sagobröllop

28 09 2010

I helgen gick alltså K & M:s bröllop av stapeln och trots att vädergudarna inte var så samarbetsvilliga (det blåste full storm) var det ett av de finaste bröllop jag sett! Bruden var vacker som en dag och brudgummen så stilig så stilig. Själva vigseln ägde rum i Västerås domkyrka och efter att ha fotograferats av duktiga fotograf-Annika från Härnösand (eller annan norrländsk liten stad) och blivit inföst av kyrkans egen version på soup-nazin fyllde de nästan 100 gästerna främre delen av den mycket pampiga kyrkan. Jag var ärligt talat lite nervös eftersom jag skulle läsa Kärlekens lov (ni vet den klassiska texten från 1:a Korintierbrevet om tro, hopp och kärlek) under vigseln men så snart jag såg K komma nerför altargången började jag grina och glömde bort att vara nervös.

Efter vigseln huttrade vi på kyrktrappan och blåste såpbubblor över det lyckliga paret och jag och J lekte paparazzifotografer med våra systemkameror för glatta livet! Kyrkodelen av dagen avslutades med ett gruppfoto av alla gäster tillsammans med brudparet (bra idé!) följt av brudparets avfärd i den pimpade VW Golf jag och A pysslat med. Ballongerna och banden höll på att blåsa bort men vi hade varit förutseende och satt skylten på insidan av rutan och knutit fast allt med typ trippla knopar.

Middagen ägde rum i Hahrska Palatzet (japp, det stavas med z), en finfin festvåning i sekelskiftesstil inne i stan. Det fördrinkades champagne och togs kort innan det var dags för själva middagen. Vi fick toppenplatser bland mitt gamla klassgäng från universitetet och återupplevde en hel hög med minnen! Till förrätt fick jag (allergisk mot en del så äter lite specialmat) kantarellsoppa (mums!) och till huvudrätt var det lammytterfilé och potatisbakelse (min var grön och dodis). Det är kanske andra gången i mitt liv jag äter lamm och det var en trevlig överraskning, det smakade inte alls som kofta! Efter huvudrätten höll jag mitt tal till K, jag hade skrivit en liten saga om vår tid tillsammans och jag hoppas att hon uppskattade den. Jag fick en hel drös med komplimanger efteråt i alla fall och det värmde för jag är som sagt ingen ivrig talare 🙂

Bröllopstårtan, en kreation i minst 5 lager på en svajjig ställning, var som en mix av alla goda smaker; en browniebotten följdes av chokladmousse, pannacotta och hallonmousse täckt av ett ljuvligt tjockt marsipanöverdrag. Ingen vispad grädde så långt ögat nådde med andra ord, precis som det ska vara! Sen dansades det till live band och pratades med vänner ända tills klockan blev tre och personalen tyckte att nu fick det minsann vara nog.

Ett riktigt sagobröllop med andra ord!

(Bilder kommer)

Åtgärder

Information

Kommentera

