Kommer hjälpen fram?

23 09 2010

Nu när vi har blivit äldre och kanske (marginellt i alla fall) klokare har vi börjat fundera lite mer seriöst kring detta med välgörenhet, bistånd och var ens bidrag i såna fall gör mest nytta. Tidigare har jag inte regelbundet skänkt pengar till någon välgörenhetsorganisation men brukar exempelvis köpa Situation Stockholm när jag besöker den kungliga hufvudstaden, donera kläder och skor i fint skick till Röda Korset och handla på Motala Återvinning som jag tror ger pengar till behövande i Östeuropa/Baltikum. Men nu har jag bestämt mig för att hitta i alla fall en organisation att stödja mer regelbundet, inte för att ge mig bättre samvete utan helt enkelt för att jag just nu kan och vill. Frågan är bara vilken organisation? Man vill ju att ens hjälp ska nå de drabbade och inte hamna i någon direktörs ficka (även om jag såklart förstår att inte heller hjälporganisationer kan leva på luft).

Jag har länge varit inne på att ge bidrag till något som rör djur, på det lokala planet skulle det exempelvis kunna vara ett katthem och på det globala planet kanske till WWF. Jag läste i tidningen igår att det är illa ställt med tigerpopulationen i flertalet länder och att det i länder som Kina och Vietnam numera endast finns enstaka tigrar kvar. Jag som gillar tigrar (vår misse Tiger vittnar helt klart därom) kände att detta kunde vara något för mig. Men så lever ju samtidigt miljoner människor i Pakistan och på Haiti under hemska förhållanden.. Var ska man börja?

Tips och idéer mottages tacksamt!

Åtgärder

Information

2 responses

25 09 2010
Albert

Trevligt med generositet och omtanke, men hur mycket av gåvan har försvunnit innan den når de behövande? Man måste vara väldigt noga beträffande via vem och vart pengarna går. Man kan t.ex. fundera på varför många hjälporganisationer tydligen måste köra omkring i lyxiga Toyota Prado ute i biståndsländerna och varför många såväl höga, centrala som låga, lokala potentater i bidragsländer alltid verka köras omkring i Mercedeslimousiner.

30 09 2010
Trollet

Men även om hälften av gåvan försvinner på vägen så kommer ju lite fram och något barn eller tiger blir lite mättare 🙂

Kommentera

