Vänner

16 09 2010

När man flyttar till en ny stad kan man många gånger känna sig lite ensam och förvirrad, man känner ju liksom ingen och ingen riktigt bryr sig om en. Jag har själv upplevt det många gånger (i Jönköping, Tokyo, Toronto och Falun) och det verkar bli svårare och svårare ju äldre man blir. Glatt kan jag dock konstatera att så inte riktigt är fallet när vi nu flyttat till Västerås! På plats finns redan K som varit min wingwoman i 11 långa år och förhoppningsvis kommer att vara det åtminstone tills vi är 80 år gamla och sitter på en terass och dricker champagne medan karlarna spelar boule (eller annan pensionärsdominerad sport).

Men såklart kan jag inte luta mig bara mot henne, hon har ju bott här i 4 år och har sina egna vänner så nu får jag börja om lite från början igen, men denna gång känns det inte lika läskigt. Jag vet ju att även om det känns tufft i början så kommer de så sakterliga krypande, de där riktigt vännerna som får en att må bra och ger en kramar när man behöver det och kritik när man förtjänar det. Helst av allt skulle jag vilja plocka ihop hela min bukett av vänner som är utspridda över världen och samla dem alla runt omkring mig (oj vad egoistiskt det låter!) men samtidigt är det himla kul att få åka och hälsa på dem, vare sig det är i Motala/Linköping, Skåne, Falun eller på andra sidan jorden.

Vissa vänner pratar man inte med så ofta men tänker på desto mer (Fantasyflickan är ett lysnade exempel på detta, nästan mer som en syster än bara en vän) men visst behöver man också de där vännerna som bor i ens närhet och som kan komma över på kvällen och fika och prata skit eller ta en shoppingtur efter jobbet.

Hoppas de dyker upp snart, vännerna!

Åtgärder

Information

9 responses

16 09 2010
fantasyflickan

*Snyft* Jag blir ju riktigt rörd. Du är ju som min extrasyster du också! Och vännerna kommer nog snart ska du se. Medan du väntar på dem tycker jag att du ska gå och skaffa dig en bok av Haruki Murakami. Jag håller på med Norweigan wood nu och den är jättebra. Skulle kanske vara lite Tokyonostalgi för dig eftersom den utspelar sig där.

19 09 2010
Trollet

Du är den andra på lika många dagar som rekommenderar Murakami till mig! Jag hittade Norwegian wood på Akademibokhandeln men baksidestexten kändes sisådär.. ska dock ta båda era förslag under noga beaktning!

19 09 2010
fantasyflickan

Norweigan wood var bra, men kanske inte riktigt i din smak. Men jag tror du skulle gilla den för de fina beskrivningarna av Japan och särskilt Tokyo. Nästa Murakami blir Fågeln som vrider upp världen. Den är jag väldigt nyfiken på.

17 09 2010
Misse

Ytliga vänner brukar komma snabbt och de är ok att shoppa och fika med under tiden man väntar på att de riktiga vännerna ska visa sig…. Hoppas du har det bra i nya staden, lägenheten och på nya jobbet.

19 09 2010
Trollet

Jag brukar inte vara så jättebra på ytliga vänner utan väntar nog hellre in de där riktiga..

Vad kul det var att träffa dig och sötisarna igår! Och du har ett så fint hus att man blir alldeles avis ju 🙂

19 09 2010
Anna

Hej vännen, tycker Du glömde Borlänge i Din uppräkning av ”vänliga” platser. Själv har jag fått nya vänner och en ny lekplats där jag hoppas kunna stanna länge. Är numera statsanställd !!

Kraaaam

19 09 2010
Trollet

För mig är du del av Falun! Fast jag vet att Borlänge visst är en egen stad.. 🙂

Vad kul! Anställd av staten alltså, tell me more!

19 09 2010
Anna

ja anställd och anställd, fortfarande i Manpowers tjänst men med ett nytt uppdrag (förhoppningsvis långt) på Trafikverkets ekonomisupport, börjar formellt på onsdag men har varit i Göteborg torsdag fredag på utbildning/konferens. Har nog inte skrattat så mycket på flera år, sport och litteraturintresserade arbetskamrater med MYCKET humor. Dessutom är världen bra liten , var på ICT (ITsupport) i fredags och fick en presentation av deras chef, som visade sig vara min gamla klasskamrat från gymnasiet !! Många kramar blev det

23 09 2010
Trollet

Trevligt med roliga kollegor, jobbet blir så mycket roligare då liksom. Hoppas du trivs bra och att de har fikaraster!

Kommentera

