Drömboendet

17 08 2010

Varje gång jag flyttar hoppas jag att det är just denna gång som jag av en händelse ska hamna i min drömlägenhet. Men eftersom jag drömmer om en sekelskifteslägenhet med högt i tak, fungerande kakelugn, takrosetter, spegeldörrar och fina stora fönster med djupa nischer har drömmen ännu inte blivit verklighet.

Tro för den skull inte att jag bara bott i en massa sunkiga lägenheter, även om jag när jag tänker efter inser att jag nog bott i en del såna också.. hmm.. Nedan följer ett urval av mina boenden:

  • Puttigt korridorsrum i en barack i gymnasiet, helt ok men första året bodde det en fågelfamilj i min vägg som hackade väldigt på nätterna men inte kan man vara sur eller bitter på söta småfåglar inte!
  • 4:a på 100 kvadrat i människo-Ryd (Linköping) som jag delade med 1-3 vänner beroende på vem som dejtade vem och vem som inte kunde plugga omgiven av störningsmoment osv
  • Microlägenhet i Tokyo som blev så kall på vintern att jag sov fullt påklädd med luva på huvudet. Gissa om jag blev lycklig när gasvärmare installerades! Kackerlackorna var bara några stycken och inte alls farliga 🙂 Låter kanske läskigt men var en riktigt bra lägenhet där det mesta fanns.
  • Bästa lägenheten i hela Linköping var min 2:a där jag bodde i hela 5 år och där även A hann bo en kort tid innan vi flyttade till Mullis. Varje gång jag är på besök i Linköping och ser ”mitt” hus blir jag fortfarande ledsen över att jag flyttade ifrån den helt frivilligt.. *snyft*
  • 2:a i Toronto med fina trägolv och lattefärg på väggarna. Dumt bara att de lackat in damm i golvet och att jag inte är något fan av lattefärg. Men alla kurrar och tvättisar vi hade som grannar vägde upp det mesta!

Nu när kosan styrs mot Västerås hoppas jag kunna hitta i alla fall några delar av drömboendet men eftersom sekelskifteslägenheter till salu/hyra inte växer på träd i en stad dominerad av Domus-bunkrar var det tur att vi hittade en hyreslägenhet att husera i så länge. Nya lägenheten har finfin utsikt över Svartån, är på 110 kvadrat och kostar lite mer än vad som egentligen känns vettigt att ge en hyresvärd varje månad.

Så. may the hunt for the kakelugn begin!

Åtgärder

Information

2 responses

17 08 2010
Albert

Ett par av finesserna med lägenheten i Saitama (Tokyo) var väl den inbyggda skakmassagefunktionen (aka jordskalv) och det kraftiga friskluftintaget vid öppen balkongdörr (aka tyfon).

18 08 2010
Trollet

Uss, kommer du ihåg hur livrädd jag blev andra natten när mitt livs första ”riktiga” jordbävning upplevdes? Tyfonen tre dagar senare var ju en barnlek i jämförelse..

Kommentera

