Opera für alle!

14 08 2010

Igår var vi kulturella, igen! Tillsammans med mina föräldrar, A:s mamma och syster såg vi Mozarts opera Trollflöjten på Dalhalla utanför Rättvik. En förstagångsbesökare som jag fick nästan andan i halsen när jag kom fram till kanten och såg kalkbrottets storlek och längst där nere en stor scen och 4000 sittplatser, nästan som en antik amfiteater.

Operan var en hel del försvenskad och moderniserad med sång och tal (!) på svenska. Motorcyklar och segways var nog inte heller något Mozart tänkt sig men kul var det allt. Vi hade läst på handlingen innan vi gick dit och det hade vi helt klart stor behållning av. Schlagerräv som jag är har jag alltid gillat den gamla Haakon Pedersen-låten ”Nattens Drottning” men inte fattat att den arian ju kommer från Trollflöjten och att det är just Nattens Drottning som sjunger den. Känns alltid lika bra när poletten trillar ner, även om det kanske var något decennium efter gemene man 🙂

I pausen åts medhavd matsäck med oboy, lite skillnad mot den ”vanliga” operans vin och champagne 🙂 Nu vill jag se Trollflöjten på tyska och på ”riktig” opera så får jag se vilken version jag gillar bäst. Trollflöjten kändes i alla fall helt klart lite lättare och fluffigare än Simon Boccanegra av Verdi som vi såg i Toronto och Faust som jag såg i Paris.

Åtgärder

Information

2 responses

17 08 2010
Albert

Trevlig föreställning men kanske lite väl modern och lite väl mycket prat i stället för sång. Jag vill också se originalet så småningom.
Arenan, Dalhalla, stod för mer än halva upplevelsen, vill jag säga. Häftigt! Dubbel så stor grop än vad jag hade väntat mig.

17 08 2010
Albert

Föreställningen var trevlig att se fast lite väl moderniserad i mitt tycke. Lite för mycket prat i stället för sång också. Jag vill också se originalet så småningom.
Mer än halva upplevelsen stod definitivt arenan, Dalhalla, för. Maffigt! Nästan dubbelt så stor grop mot vad jag hade väntat mig!

Kommentera

