Om böcker och flyttar

10 08 2010

Jag och A håller som bäst på och packar ihop vår lägenhet här i Falun för flytt en bit söderut. Jag har fått nytt jobb och kosan styrs mot Västerås där ju K redan bor, skönt!

Men i varje flytt (och vi har visst gjort en hel del sådana de senaste åren) pustas och stånkas det från de bärandes håll att mina böcker väger alldeles för mycket, att bokhyllorna tar för mycket plats och så vidare och varje gång tänker jag att kanske vore det bra om jag kunde skiljas från några av böckerna i alla fall.. Men, det är ju så nedrans svårt! Och, vad skulle jag i såna fall göra med dem? Sälja på blocket? Ordna en spontan-loppis i trapphuset? Eller helt enkelt bara slänga bort dem (ve och fasa)?

Den här gången hann dock A före mig och när jag kom hem från jobbet en dag var alla böcker redan nerpackade i lådor. Men eftersom jag vet att det kommer att pustas och stånkas om dem även i framtiden och eftersom bokberget av någon mystisk anledning växer stadigt varje år kanske det ändå är dags att skiljas från några av böckerna? De som jag inte ens gillar borde vara en bra utgångspunkt. Finns några tips om hur man faktiskt gör slag i saken?

Tur att mina föräldrar inte slänger sina böcker i alla fall! Var hemma och grävde runt i hyllorna och hittade C.S. Foresters serie om kadett Hornblower i svensk ungdomsupplaga från 1958. Har just läst ut den första boken Kadett Hornblower går till sjöss och eftersom det är den andra boken i rad jag läser som handlar om livet till sjöss (den förra var Rött hav under röd himmel av Scott Lynch) känner jag mig nästan redo att mönstra på.. fast bara nästan, jag är ju trots allt fortfarande rädd för vatten 🙂

Åtgärder

Information

6 responses

12 08 2010
fantasyflickan

Men innan du gör dig av med några böcker…så fråga mig! Jag kanske känner ett behov av just den boken du tänkt slänga (ja, eller skänka bort alltså) 😉

14 08 2010
Trollet

Hehe, brukar du känna behov av att läsa Kafka och Ivar-Lo ofta? 🙂

12 08 2010
Albert

Böcker slänges icke! Så det så!

14 08 2010
Trollet

Håller med! Men kanske kan man skiljas från dem om man vet att de hamnar i goda händer..?

14 08 2010
A

När vi köpt en iPad så kan vi slänga alla böcker.

17 08 2010
Trollet

Usch och fy, vilken hädare du är!

Kommentera

