Bilbo – Tolkien för barn?

4 06 2010

Vi har just lyssnat klart på Bilbo på ljudbok och många lite småfåniga rim och ramsor till trots tycker jag inte att Bilbo är någon barnbok fast jag hört många säga det. Jag började läsa boken en gång för en herrans massa år sedan men tyckte den var lite tråkig just då så jag slutade efter att Bilbo, Gandalf och dvärgarna mött trollen. Det var dumt av mig för det är ju först efter det som boken kommer igång på riktigt och blir spännande.

I Bilbo följer man titelkaraktären, en hobbit som är helt nöjd med tillvaron Nedomkull, som tillsammans med 13 dvärgar lite motvilligt (han glömmer alla sina näsdukar i uppståndelsen kring avfärden) ger sig ut på det stora äventyret. Kosan styrs mot Ensamma berget och den skatt som draken Smaug där vaktar. Vi får bland annat stifta bekantskap med Gimlis kusin Balin, dvärgakungen Torin, kusinerna Bifur och Bofur och tjockisen Bombur och av någon anledning pratar de samtliga Stockholmska på ljudboken 🙂 Björnmannen Beorn som de stöter på i skogen pratar norrländska och låter som han är hämtad direkt ur Pistvakt, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att uppläsaren Tomas Norström spelade just Olle i Pistvakt.

Gandalf framför Bilbos boning

Efter att ha läst och sett Sagan om ringen är det lite svårt att i Bilbo inse att dvärgarna och alverna till en början inte tycker om varandra alls och till och med vill kriga mot varandra. Man är liksom van vid, främst från filmerna, att Gimli och Legolas är kompisar men så icke här. Det är inte förrän vättarna och vargarna anfaller som alver och dvärgar slår ihop sina styrkor och kämpar sida vid sida.

Bilbo är på det hela taget en mycket underhållande och spännande bok och det ska bli riktigt intressant att se vad Peter Jackson lyckas åstadkomma i filmväg med The Hobbit. Jag hörde för några dagar sedan att inspelningen skjutits upp (pengaproblem hos någon studio troligtvis) och jag hoppas att den extra tiden gör att herr Jackson hittar en bättre Bilbo-kandidat än Tobey Maguire som jag har hört det talas om och som inte är någon av mina favoritskådisar.

Åtgärder

Information

2 responses

6 06 2010
Albert

Hälsning från en som inte förstår så mycket av detta, men som tycker sig känna igen huset från Matamata, NZ.

7 06 2010
Trollet

Javisst var det Bilbos hus vi var inne i i Matamata på Nya Zeeland!

Kommentera

