Mordet på Orientexpressen – en riktig klassiker!

26 05 2010

Jag är sedan 15 år tillbaka ett stort fan av Agatha Christie. Jag kommer ihåg hur passionen kom smygande när jag någon gång under högstadiet läste Tio små negerpojkar på svensklektionerna och övade mig på recensionstekniker. Sedan dess har jag läst och samlat på mig alla utom tre (måste gå ner och kolla igen i hyllan tror jag) av Christies deckare och har flera av dem i olika upplagor både på svenska och på engelska (och just Mordet på Orientexpressen även på japanska!). Mordet på Orientexpressen var en av de första Christie-böckerna jag läste och när jag insåg att ett N på kyrilliskt alfabet skrivs som ett H tyckte jag att jag hjälpt Poirot att lösa fallet 🙂

Nu har jag lyssnat på Mordet på Orientexpressen på ljudbok för första gången. Skivan är från 2006 och Ingvar Kjellson är uppläsare och historien känns nästan lika spännande och osannolik denna gång som första gången jag läste den. Ingvars röst tar dock lite tid att vänja sig vid (han låter som om han vore lite dragen).

Historien utspelas som titeln vittnar om på tåget mellan Istanbul och Calais där en vagn full med vad som till synes är främlingar snöas in mitt emellan två stationer samtidigt som ett mord uppdagas. Vem är egentligen den döde och är de övriga resenärerna de de utger sig för att vara? Av en händelse är naturligtvis den gode Poirot med på tåget och med hjälp av hans små grå celler uppdagas en rent otrolig historia.

Trovärdig historia eller ej,  jag får i alla fall lust att åka första klass på ett tåg med den gamla tidens lyx.. Då vore det snart dags att bege sig till restaurangvagnen för att intaga en trerättersmiddag…  Drömma går ju!

Åtgärder

Information

2 responses

26 05 2010
Albert

Ja, visst är den gode Poirot mysig. När jag såg spelfilmen ”Mordet på Orientexpressen” för ganska många år sedan, stördes jag dock av att se en del vackra gamla bilar i 1930-talets Istanbul försedda med moderna turkiska nummerplåtar. Skandal! Men inte Agatha’s eller Poirot’s fel, förstås.

27 05 2010
Trollet

Ja du, vilken skandal 🙂

Fast jag föredrar alltså Poirot i bokform framför på film. Fast Poirot är inte min favorit bland Agatha Christies detektiver, den platsen innehas av gamla Miss Marple som löser sina fall med stickningen i knät, Tommy och Tuppence kan också rekommenderas!

Kommentera

