Vår Öländska resa

24 05 2010

Precis som Carl von Linné begav oss vi så i helgen äntligen ut på vår Öländska resa. Familjen har en tradition att en gång varje vår bila tur och retur Öland över dagen (japp, många mil blir det), äta kroppkakor och titta på Långe Jan och Ottenby på Ölands södra udde. Denna resa provade vi en ny kroppkaksrestaurang i Färjestaden som fick godkänt av entusiasterna i sällskapet. För egen del tycker jag öländska kroppkakor mest ser ut och smakar som en grå degig massa men en gång om året så offrar jag mig. When in Rome liksom..

Såg en massa söta får, en hel drös fågelskådare som när de blir uppspelta över någon liten gynnare i en buske helt struntar i allt vad trafikregler kan tänkas vara och många kossor. A har dolda talanger och går numera under namnet The Sheep & Cow Whisperer. På Naturum på Ölands södra udde köpte jag boken Rosenkind av den Öländska författarinnan Margit Friberg, den puttenuttiga titeln till trots handlar boken om digerdöden och kristendomens intrång i Sverige. Jag brukar köpa på mig böcker av lokala författare var jag än befinner mig i världen så det ska bli kul att se vad denna bok har att bjuda på.

Nedan några bilder från utflykten. När man blandar kroppkakorna med lingon, skirat smör och grädde ser det lite mer aptitligt ut.

Åtgärder

Information

3 responses

25 05 2010
Albert

Årets kroppkaksrally var en mycket lyckad version. Bra nytt (för oss) kroppisställe också (”Skansen”, Färjestaden). Tack för en god dag i gott sällskap! Härligt väder och intressanta djurläten från A’s sida.

26 05 2010
K

Oanade talanger från the cow whisperer 🙂 Vi ses till helgen!

27 05 2010
Trollet

Vi kanske kan besöka en hage så han kan demonstrera sina förmågor 🙂

Kommentera

