Bokmisär

16 05 2010

Nu har det hänt igen.. och det är säkert tredje gången på raken. Boken jag just läst ut var kass. Min förlorade oskuld är skriven av författarduon Emma McLaughlin och Nicola Kraus och trots att jag tyckte deras tidigare bok Nanny Diaries var riktigt dålig bestämde jag mig för att ge denna bok ett försök. Efter de första kapitlen verkade det lite lovande med en kul och lite annorlunda historia berättade genom två handlingar som utspelar sig med 13 års mellanrum, men ganska snart slutade det att vara kul.

Jag tror det är skrivarstilen som jag inte kommer överens med (för mycket talspråk och stream of consciousness-aktiga partier) och många gånger retar jag mig riktigt mycket på översättningen, vem använder till exempel ordet cykelbudsväska? Böcker ska nog läsas på originalspråk men jag lånade denna bok av mamma så då får man ta det som bjuds.

Min förlorade oskuld har fått recensioner i stil med ”Djävulskt rolig” (New York Times) och det får mig att undra om det är samma bok vi läst…

För att ta mig ur inte-så-bra-böcker träsket läser jag nu Dan Browns Den förlorade symbolen, visserligen på svenska, och hoppas den ska vara minst lika bra som hans fyra tidigare böcker som jag sträckläste i Japan. Andra tips mottages tacksamt!

Åtgärder

Information

3 responses

17 05 2010
17 05 2010
Trollet

Ja du, det är ju nästan sorgligt att se de där två vid det här laget..

Har ett adlibris-paket att hämta ut idag så förhoppningsvis finns lite glädje i det 🙂 Blev sugen på att läsa ”Visst finns det gudar i Alabama” av Joshilyn Jackson som Snowflake rekommenderade på sin blogg också..

20 05 2010
Bokomaten

tack för ”tipset”! Tips om vad man ska hålla sig ifrån är ju lika värdefulla som de andra faktiskt.:-)

Kommentera

