En tripp till Botswana månne?

3 05 2010

Har lyssnat på I muntra damers sällskap, del 6 i serien om Damernas detektivbyrå av Alexander McCall Smith, och blir mer och mer sugen på att se Botswana med egna ögon. Jag och Mma Ramotswe delar dock rädslan för ormar och eftersom det verkar krylla av de läskiga djuren där (även inomhus ibland, usch!) så kanske jag skjuter upp resan till efter att jag botat min fobi.

Mma Ramotswe får i denna del oväntat och ovälkommet besök av sin trumpetspelande exman Note, men vad som från början mest liknar en katastrof utvecklas till något helt annat. Helt uppenbarligen kan traditionellt byggda damer ha en hel del behövlig tur 🙂 Min favoritkaraktär är nog ändå Mma Makutsi, problemhy och stora glasögon till trots. Jag tycker i själva verket att det är lite synd att McCall Smith väljer att nämna Mma Makutsis ”sämre” fysiska egenskaper så ofta när hon ju är en intelligent och snäll ung dam och inte någon man som läsare ska behöva tycka synd om. Jag hoppas få läsa mycket mer om henne och hennes pojkvän (japp, Mma Makutsi träffar en karl) med det roliga namnet Phuti Radiphuti i nästkommande böcker.

I muntra damers sällskap lästes upp av Katarina Ewerlöf men jag tycker helt klart att hon läser med för mycket dramatik i rösten och det tyckte jag också när jag hörde henne läsa Nobels testamente av Liza Marklund (som visserligen var en ganska så tråkig bok). Föredrog helt klart Babben Larsson och hennes varma röst som uppläsare av serien om damernas detektivbyrå. Nästa del i serien, Lycka och ett par blå skor, kommer jag därför troligtvis att läsa för egen maskin.

Lite rooiboste någon??

Åtgärder

Information

Kommentera

