Gråtframkallande läsning

16 04 2010

Det är inte ofta jag gråter när jag läser böcker. Filmer, sportsändningar(!), dokumentärer är det dock helt annat med och jag kan bli fuktig i ögonen för minsta lilla. Men igår grät jag som ett barn när jag läste och det var Robert Jordans The Shadow Rising som ställde till det för mig.

Gråten kommer smygande i slutet av boken när hela Emond’s Field sluter upp kring Perrin för att slåss mot de tiotusentals trollocs som omringat byn. De är helt klart gravt utnumrerade och det ser allt annat än ljust ut.. Och så plötsligt när ropen ”Watch Hill!” hörs och det visar sig att Faile istället för att rida med bud till Morgase i Caemlyn förmått männen i Watch Hill att hjälpa sina landsmän, ja då sprutar tårarna. Oj vad jag snörvlade, grät och hade mig allt medan sida lades till sida och trollocs och fades besegrades och Perrin och Faile fick mötas i en het omfamning. Jisses, jag säger bara det! Jisses!

Nu var detta visserligen en omläsning av boken men eftersom så många år gått sedan jag läste den sist hade jag hunnit glömma bort det mesta kändes det som och tur var väl det 🙂

Boken får betyg 7 av 10 för den är spännande och driver historien framåt men jag tycker (tyvärr) alltid att kapitlen om Rand är lite tråkiga och sega.. Vad menade Jordan egentligen med att göra titelkaraktären till den kanske tråkigaste medan birollerna många gånger är hur intressanta som helst. Jag njuter som vanligt av Nyneave och Siuan men i denna bok gillar jag även att man får lära känna både Moghedien och Asmodean bättre, the Forsaken är ju trots allt ganska så spännande.

Tror nog jag väntar ett litet tag med att börja med Fires of Heaven.. Eftersom Jordans böcker är så tjocka och uppslukande hinner jag ju knappt med att läsa någonting annat och det känns inte riktigt bra. Därute finns ju så många böcker som bara väntar på mig!

Det vackra bokomslaget till The Shadow Rising

Åtgärder

Information

2 responses

16 04 2010
fantasyflickan

Härligt med lite gråt! Det visar hur mycket böcker kan beröra. Nästan så att jag blir sugen på att börja med Jordan igen. Men bara nästan…

18 04 2010
Trollet

Du kan skippa fram till sidan 900 och ta det därifrån så får du med det allra mest gråtframkallande 🙂 Fast man måste ju såklart vara i Jordan-stämning innan.. och den kommer som vi ju vet inte på beställning.

Kommentera

