Tematrio – ljudböcker

13 04 2010

Den här gången handlar tematrion hos Lyran om ljudböcker som utmärkt sig positivt eller negativt. Jag har inte lyssnat på jättemånga ljudböcker men några per år brukar det bli. Förut lyssnade jag alltid på bussen till och från jobbet men nu när jag åker bil och förväntas vara social blir det tråkigt nog inget lyssnat där.

Den bok jag lyssnat på som jag gillat bäst (jag skriver upp och betygsätter ljudböckerna precis som de ”vanliga” böckerna jag läser) är Damernas detektivbyrå av Alexander McCall Smith som fick en 8 i betyg av 10 möjliga. Nu vet säkert de flesta vad som händer på Mma Ramotswes detektivbyrå i Gaborone men jag måste säga att Babben Larssons uppläsning gjorde Botswana väldigt tilltalande, läskiga ormar och brottslingar till trots, och ger boken en extra dimension. Rekommenderas!

På andra plats hamnar Ondskan av Jan Guillou i fenomenal uppläsning av Guillou själv. Den lite läskiga historien till trots drog jag på munnen varje gång han läste ordet sosse (uttalas såsse). Här kan man verkligen säga att för mig gjorde uppläsningen historien för utan Gullious uppläsning är boken inte hälften så bra.

En hedervärd tredje plats innehas av Djävulen och fröken Prym av Paulo Coelho. Jag är inget större fan av Mikael Persbrandt som skådespelare men denna bok läser han mycket bra och nyanserat och man ser fram emot att veta hur det ska gå för invånarna i den lilla bergsbyn Viscos när en mystisk främling anländer.

Åtgärder

Information

5 responses

14 04 2010
fantasyflickan

Jag har också gjort en tematrio nu. Har du läst fler böcker av Paulo Coelho förresten? jag funderar på att läsa nåt av honom, men jag vet inte vad.

14 04 2010
Trollet

Jag såg det och har kommenterat 🙂 Jo, jag har läst Alkemisten också och den var bra även den om än något för upphaussad för min smak men vi läste den i bokklubben så det var inte jag som hade valt den. A har Häxan från Portobello i hyllan men ingen av oss har läst den ännu. Men visst kan du läsa en av hans böcker, säkert bra för bildningen 🙂

15 04 2010
fantasyflickan

Jag är ju då inte så intresserad av bra för bildningen, jag vill läsa bra böcker! Om de är bildande eller inte skiter jag i. Så vilken var bäst då?

16 04 2010
Trollet

Begreppet bildande i min tappning är kanske inte det svenska akademien avser men det struntar jag i!
Men, jag tror jag gillade Alkemisten lite bättre (förmodligen för att det är kameler med och jag har blivit influerad av Albert) så börja du med den 🙂

16 04 2010
fantasyflickan

Kameler låter trevligt. Och boken står med på den allt för långa önskelistan jag har gjort när jag har låtsasshoppat på AdLibris.

Kommentera

