Boktips för den makthungrige

13 04 2010

I helgen var vi i Linköping och hälsade på E&J och satt och hade det trevligt i största allmänhet. Vår konversation glider någonstans in på lönesamtal och på vår vän AN som är nybliven chef (grattis igen!) och fram plockar J boken Makt som hobby – Konsten att flyta ovanpå av Tönis Tönisson (helt uppenbarligen en pseudonym). J rekommenderar mig att läsa boken men säger i samma andetag att E inte får läsa den eftersom hon då skulle se igenom hans maktutövande över henne 🙂

Bokens förord inleds med raderna: ”Som nyfödda skriker vi segervisst inför livet. Nästan alla föds med utmärkta biologiska förutsättningar för lycka och framgång. Sen bär det utför.” Hur kan man då inte vilja läsa mer..

I Makt som Hobby lär man sig att manipulera och gripa makten, först över familjen och sen kollegorna och chefen, uppåt finns helt enkelt ingen gräns. Maktens teknik är densamma för hög som låg och ett sämre utgångsläge går enligt Tönisson alltid att kompensera med överlägsen teknisk skicklighet och samvetslös viljekraft. Om man nu skulle vilja det alltså..

Boken jag har lånat är från 1978 men finns nu även i nyutgåva med titeln Makt som hobby – Konsten att bli förklädd gud och rekommenderas till alla makthungriga!

Åtgärder

Information

5 responses

13 04 2010
fantasyflickan

Hahaha…låter rätt så kul, men jag har inget behov av att utöva makt över någon. Inte mer än jag redan gör i alla fall 😉

15 04 2010
K

Wohoo, den tror jag att jag kan ha nytta av 🙂

16 04 2010
Trollet

Du kanske kan få låna den när jag är klar 🙂 Tror inte J misstycker om Tönis budskap sprids lite mer..

18 04 2010
Tönis Tönisson

”Makt som hobby” är precis återutgiven och går nu att beställa i vanliga bokhandeln eller köpa från nätbokhandeln (Bokus eller Adlibris).

18 04 2010
Trollet

Jo, jag har sett det 🙂 Men varför har de bytt ut underrubriken?? Man flyter ju hellre ovanpå än är en förklädd gud, eller hur?!

Kommentera

