Boktokig? Javisst!

6 04 2010

Jag gillar att läsa böcker och jag tycker om att prata om böcker (var finns alla ni som vill prata med mig??) så den här enkäten som jag hittade hos Subjektiva Olivia passar mig utmärkt.

Vilken bok i dina hyllor har du haft längst?
De flesta av böckerna jag läste som liten (alltifrån sagoböcker till Kitty och Tvillingarna) finns fortfarande kvar hemma hos mamma och pappa men några böcker har hängt med i mina flyttlass genom åren, bland annat Det susar i säven av Kenneth Grahame. Jag gillade aldrig riktigt paddan men mullisar gillar jag fortfarande 🙂

Vad… läser du just nu? läste du senast? ska du läsa sedan?
Jag håller på och läser Rött hav under röd himmel av Scott Lynch och den är än så länge precis lika bra som första delen om Gentlemannarövarna, Locke Lamoras lögner. Jag läste ut Dead Until Dark av Charlaine Harris för några dagar sen och ska nog snart börja med Star Wars – Heir to the Empire av Timothy Zahn. Helt plötsligt är jag inne i en fantasyperiod igen känns det som.. kanske bra med tanke på all chicklit jag konsumerat på sistone.

Vilken bok verkade alla utom du gilla?
Stieg Larssons Milleniumtrilogin.. oj, den var verkligen kass!

Vilken bok intalar du dig själv att du ska läsa?
Borta med vinden av Margaret Mitchell, en dag snart kommer nog andan att falla på 🙂

Vilken bok som kommer ut inom ett år kommer du prioritera att läsa?
Classic av Cecily von Ziegesar är del 10 i ett av mina gilty pleasures, serien It-girl som är en spinoff på Gossip Girl-böckerna. Sen vill jag också läsa The Bastards and the Knives som är prequel till serien om Locke Lamora av Scott Lynch som jag tror ges ut i maj på engelska.

Sista sidan: läser du den först, eller väntar du tills det är dags?
Väntar tills det är dags!

“Författarens tack”: slöseri med papper och bläck, eller intressant?
Jag läser det nästan alltid, speciellt kul är det att läsa om boken har haft en massa fakta i sig och man förstår att författaren har fått gräva en hel del.

Vilken karaktär skulle du vilja byta plats med?
Silke i David Eddings böcker om Belgarion och Mallorea. Allt äventyr och all listighet!

Vilken/vilka författare, som du inte redan har läst, vill du läsa?
Ken Follets Svärdet och Spiran och George R.R. Martins A Game of Thrones ligger och väntar på mig. Får se vem som skriker högst..

Vilken/vilka böcker i dina hyllor har du haft sedan du gick i skolan?
Många många, jag slänger inte böcker (vilken hädelse!) så de jag hade när jag pluggade har jag fortfarande kvar i mitt växande bibliotek. Nästan alla i alla fall, en del får inte plats just nu och får finna sig i att bo i kartonger.

Vilken/vilka böcker har fått följa med dig på flest resor?
Jag brukar inte ha med mig så många böcker när jag åker, däremot när jag kommer hem 🙂 Med på resor följer dock nästan alltid en Lonely Planet om resmålet.

Fanns det någon obligatorisk läsning som du hatade i skolan, men som visat sig vara riktigt bra tio år senare?
Um, njae men så har jag ju inte gett mig på T.S Eliots The Waste Land sedan dess heller..

Stephen King eller Anne Rice?
Jag läste mycket Stephen King när jag var yngre men sen blev jag helt plötsligt mörkrädd efter att ha sett Det på tv och har inte läst en enda skräckbok sen dess. Anne Rice har jag faktiskt aldrig läst.

Begagnade eller sprillans nya böcker?
Helst nya och med obrutna ryggar! Jag läser mina pocketböcker utan att bryta ryggen(i möjligaste mån) så de ska se fina ut i bokhyllan.. Agatha Christie-böcker köper jag dock oftast på antikvariat. Håller på med hennes kompletta samling och är bara ett par böcker bort.

Har du sett en film som visade sig vara bättre än originalet, det vill säga boken?
Sagan om ringen, helt klart! Och Stolthet och fördom av Jane Austen där BBC-serien är bättre än boken.

Finns det någon vars boktips du alltid lyssnar på?
Min kompis Fantasyflickan och jag har ganska lika smak och hon brukar kunna introducera mig till nya bra författare.

Rekommendera en bok eller en serie:
Sujata Masseys deckare om halvjapanskan Rei Shimura är toppenbra! Serien inleds med The Salaryman’s Wife och avslutas med Shimura Trouble som jag inte lyckats hitta ännu, attans!

Åtgärder

Information

Kommentera

