Tematrio – Häxor

31 03 2010

Läste på Lyrans blogg om det där med tematrio och när det så här i påsktider handlar om häxor känns det som en bra idé att haka på. Köpte ett påskris på vägen hem från jobbet idag för att komma i rätt stämning 🙂

Min topp 3 över häxböcker lyder som följer:

1) Häxorna i Terry Pratchetts Discworld-serie är hur sköna som helst! Läs gärna Wyrd Sisters, Witches Abroad eller Lords and Ladies för att bekanta er närmare med Granny Weatherwax, Nanny Ogg och Magrat Garlick. Själv är jag ett Pratchett-fan så självklart gillar jag häxorna men även den mest svårroade människa drar nog på smilbanden när man läser om häxornas eskapader. Rekommenderas!

2) På andra plats hamnar Harry Potter-böckerna. Även om de redan var paxade kan min lista inte vara komplett utan dessa fullkomligt underbara böcker! Hermione och Luna Lovegood är mina favoritkaraktärer och jag minns att jag hade med mig böckerna till jobbet (en mycket lugn sommar) och smygläste lite på rasterna, bara lite 🙂

3) Som trea lägger jag in en bubblare som jag ännu inte har läst men som står i bokhyllan och pockar på uppmärksamhet, nämligen trilogin Fyne Witches av Linda Winstead Jones som inleds med The Sun Witch. Jag fick alla tre delar av A i födelsedagspresent och så snart jag känner mig upplagd för häxkonster blandade med romantik ska jag ta mig an dem. Del två heter The Moon Witch och del tre The Star Witch.

Åtgärder

Information

3 responses

31 03 2010
Lyran

Jag har ännu inte läst Terry Pratchetts Discworld-serie, men kanske blir jag sugen på lite fantasy i framtiden.

1 04 2010
Trollet

Jag var hooked från bok nummer ett, ”The Colour of Magic”, men det är med Pratchett som med exempelvis Robert Jordan, man klarar av det till en viss gräns och sen blir det liksom för mycket. Men i Discworld-serien är det böckerna om häxorna jag gillar allra bäst.

31 03 2010
fantasyflickan

Just jäklar…Pratchett glömde jag ju totalt bort. Hur kunde jag göra det?

Kommentera

