The Wheel of Time – en evig saga..

30 03 2010

.. det verkar i alla fall vara så för mig. Jag tror att året var 2002 när jag läste min första Robert Jordan-roman ur The Wheel of Time, Eye of the World. Jag var hooked efter ca 40 sidor och läste med stor iver och inlevelse. Men så kom det sig så att jag blev djupt sårad av en nära vän (som råkade vara den som introducerat mig för Robert Jordan) att jag mitt i Fires of Heaven helt sonika lade Jordan på hyllan för 5 år framåt, jag förknippade liksom böckerna med det dåliga och ville absolut inte läsa dem.

Men tiden läker sår och för några år sen kände jag mig manad att ta mig an Jordan igen men kunde inte bara ta upp där jag sist lämnade berättelsen, alldeles för lång tid hade gått och jag hade glömt för mycket av historien. Så det blev till att börja om med Eye of the World igen. The Great Hunt och The Dragon Reborn följde i tämligen rask takt. I somras var jag och A i Malmö och hälsade på A:s syster och på SF-bokhandeln inhandlades då New Spring som ju var tänkt att vara den första i en trilogi böcker som utspelar sig innan Eye of the World. Roberts bortgång stoppade väl förmodligen detta upplägg (om han inte har klara anteckningar för någon att följa även här) vilket var synd för New Spring fick en 9 i betyg av mig (av 10) och var den bästa fantasy jag läst på länge. Kommer ihåg att jag sms:ade Fantasyflickan och sa att Jordan var min drog 🙂

Sen började jag med The Shadow Rising och jag tappade farten igen. Häromdagen plockade jag upp boken igen och känner att jag nog är inne i ett nytt Jordan-stim.. och den här gången hoppas jag läsa ut Fires of Heaven så jag får ta mig an en för mig helt ny bok. Att jag ska komma ända till The Gathering Storm är målet och tills dess är säkert A Memory of Light, den planerade avslutningen som Jordan skrev på vid sin bortgång, utgiven och jag tar den av bara farten!

Så långt jag har läst (till och med Fires of Heaven dvs) är mina favoritkaraktärer Nynaeve, Moiraine och Siuan. Nynaeve blev en favorit direkt, även om jag tycker hon drar oproportionerligt mycket i sin fläta, men det var först efter att jag läst New Spring som jag kände att jag började förstå Moiraine och Siuan bättre. Därför hoppas jag innerligt att man hittar tillräckligt med material för att göra klart prequel-trilogin!

Nu ska jag ta mig an tinkers, aiel och the forsaken igen!

Moiraine Damodred

Åtgärder

Information

2 responses

31 03 2010
fantasyflickan

Nu skulla man ju kunna tro att, eftersom jag är fantasyflicka, det var jag som sårade Trollet och jag ville bara säga att så inte är fallet. Jag kan inte ta åt mig äran för att ha introducerat henne för denna underbara serie, (trots att jag faktiskt började läsa den redan i mitten på 1990-talet) eller ta på mig skulden för att ha sårat henne.

Men jag är väldigt glad över att du hittade tillbaka till fantasyn igen efter uppehållet och att intresset har utvecklats till något som sträcker sig långt bortom vad Robert Jordan hade att erbjuda.

Själv hoppas jag på att någon gång få tillbaka lusten för att avsluta serien som trots allt spelat en stor roll i mitt liv, men som jag övergav för några år sedan efter att ha tröttnat på att den aldrig tog slut.

31 03 2010
Trollet

Såklart det inte var du som var dum! Du är ju snäll 🙂

Kommentera

