Litterär pre-påsklunch

28 03 2010

Vem hade anat att en tidig påsklunch med A:s familj skulle föra något litterärt med sig? Inte jag, det innebär oftast lek med småbarnen i form av skattjakter, frågesporter och lära sig krypa-lekar. Nog så roligt men man blir oftast tvärslut 🙂

Nu var så A:s syster hemma och hälsade på och då bjöds det till påsklunch med A:s hela familj; mamma, syster, bror med sambo och två småtjejer och så jag. Vi åt god påskmat (jag lyckades äta 2 kokta ägg = stolt) och påskbakelser som såg ut som stekta ägg (något svärmor lärde sig i husmorsskolan på 60-talet tydligen). När det var dags för lek insåg jag till min glädje att syster kunde ta hand om den idag (de gjorde finfina armband av knappar) och jag satte mig i fåtöljen för att titta på. Såg då att det låg en bok på bordet som systern tagit med sig och jag plockade upp den och började läsa.

Boken hette Serien om Alberte och var alltså en samlingsvolym med de tre böcker om Alberte som skrevs av norska Cora Sandel mellan 1926 och 1939. Den första delen (och den enda jag hann läsa något av) heter Alberte och Jakob och man får här möta Alberte som ung kvinna i sekelskiftets nord-Norge. Hon är dotter till den något lynniga häradshövdingen, har en lite knepig och martyrlik mamma och en lillebror som heter Jakob. Alberte känner sig instängd av alla konventioner men också instängd i sin egen person och vill för allt i världen inte bli gift och tvingas stanna kvar i samma stad resten av livet som så många av hennes väninnor.

Jag hann dock inte läsa så långt men än så länge verkar det lovande. Kanske ska jag ta och beställa den.. Någon som läst böckerna om Alberte? Litteraturvetenskapliga studier till trots hade jag aldrig hört talas om böckerna förrän idag.. kanske beror på att jag var alltför insnöad på Riddarromaner på den tiden 🙂

Åtgärder

Information

Kommentera

