A trip down memory lane!

21 03 2010

Häromdagen var det en kollega som skulle åka till Bulgarien i jobbet och jag började genast tänka på min egen resa till Bulgarien och hur kul det var. Året var 1998 och mamma och pappa hade bestämt sig för att åka på sitt livs andra charterresa (den första gick till Lanzarote på 80-talet och jag var med även där) och undrade om den då 18-åriga Dottern (jag alltså) och hennes kompis Fantasyflickan hade lust att följa med. Det hade vi!

Resan mot Sunny Beach vid Svarta Havet tog sin början på Arlanda i ett flygplan helt inrett i grönt med fällstolar.. japp, de föll som plockepinn om man lutade sig över dom. Vi landade i Burgas där får betade i rondellerna (mycket exotiskt) och tog Apollo-bussen till vårt hotell i Sunny Beach en bit norrut längs kusten. Mitt och Fantasyflickans hotellrum hade en variant av stampat jordgolv inne i badrummet men på den tiden hade man inte hunnit bli en sån kräsen resenär så det var helt ok. Lite läskigt var det dock när de gick omkring med björnar i koppel (elakt!) under vårt fönster och tyckte vi skulle ge dom pengar.

Det bästa med resan till Sunny Beach för en familj som vår där 2/3 tycker att sol och bad är läskigt (därav har vi alltid semestrat med bil och i storstäder runt världen och aldrig på stränder med andra svenskar) var ändå närheten till Svarta Havet där till och med jag badade lite och byggde sjyssta sandslott, den goda bulgariska förrättssalladen och 2-dagarsutflykten vi gjorde till Istanbul. Istanbul är en helt magisk stad (att det skulle ta fyra timmar att passera gränsen mellan Bulgarien – Turkiet kändes dock lite onödigt) och för dig som inte varit där ännu rekommenderas ett besök! Vi besökte Topkapipalatset, Hagia Sofia, gjorde ett besök på Asiatiska sidan av stan och tog en tur i basaren. En man försökte även köpa mig för kameler till pappas stora glädje.. jaja, alla går vi igång på olika saker.

På den här tiden hade vi ingen digitalkamera med oss och jag undrar lite var bildbevisen tagit vägen? Kanske bäst att de stannar kvar i sin håla.. 😉 Jag har inte varit på charter sedan dess men kanske är det dags snart igen om min cirka 12-åriga cykel ska fortsätta. Vart ska vi i såna fall åka?

Hagia Sofia i Istanbul

Åtgärder

Information

5 responses

21 03 2010
fantasyflickan

Jag har bildbevis kvar. Tror faktiskt att det står ett album här i bokhyllan förresten med bilderna från vår resa. Bland annat innehåller det en bild på oss två i de otroligt sexia skynken vi fick låna för att få komma in i Blå Moskén. vi hade inte tänkt på att man inte får visa knän eller axlar.

Tror jag minns en snygg bild på dig i bikini på stranden också. Kanske skulle dela med mig till A 😉

21 03 2010
Trollet

Hehe, just ja, de blåa kreationerna vi fick ha på oss inne i moskén var väldigt vackra 🙂 Men visst var det en kul resa?

21 03 2010
fantasyflickan

Det var superkul, särskilt Istanbul. Dit skulle jag vilja åka tillbaks nån gång. Skulle gärna åka tillbaks till Bulgarien också, men då vill jag nog se mer av det riktiga landet.
Det enda jobbiga var hemresan. Jag hade ju lyckats dra på mig en dunderförkylning de sista dagarna och hade nästan outhärdligt ont i bihålorna när vi lyfe för att flyga hem. Dessutom blev jag dålig i magen precis innan vi skulle gå på planet och jag fick sitta närmast mittgången för att kunna springa på toa hela vägen hem. Inte kul!

22 03 2010
albert

Som en inbiten petimeter måste man meddela, att året var 1997. Trots undertecknads genuina intresse för kameler (såväl dromedarer som baktriska) är han utomordentligt tacksam över att kamelaffären gick i stöpet och han fick behålla sin VBD (Världens Bästa Dotter)! Allt annat hade ju varit otänkbart!

22 03 2010
fantasyflickan

Letade fram det där albumet i går kväll och tog en tripp ”down memory lane” jag också. Samma album inhöll även bilder från när jag flyttade hemifrån (första gången) och från din student. Lite kul att se bilderna igen faktiskt.

Kommentera

