En Irish coffee skulle behövas för att pigga upp!

13 03 2010

Häromdagen läste jag ut Syskonkärlek av Sheila O’Flanagan och kunde ännu en gång konstatera att jag inte riktigt förstår hennes storhet vare sig på hemmaplan på Irland där hon är lika populär som Marian Keyes eller här i Sverige där flera böcker legat på diverse topplistor.

I Syskonkärlek får man följa de tre syskonen Romy, arkeolog med hemmabas i Austrailen som undviker sin dysfunktionella familj så mycket hon kan, Darragh, äldste sonen och tillika chef över familjeföretaget och Kathryn, revisor som flyttat till New York City och fastnat i ett destruktivt äktenskap. När deras mamma Veronica blir sjuk tvingas syskonen samman på Irland för första gången på flera år och en drygt 400-sidor lång tirad av familjehemligheter och relationer tar sin början.

O’Flanagans böcker räknas in i chick-lit genren men saknar den kraft och driv som man i samma genre hittar hos exempelvis Sophie Kinsella eller just Marian Keyes. Syskonkärlek är dock inte på något sätt en dålig bok men att läsa om relationer i dryga 400 sidor blir för mig en aning tröttsamt och den får därför endast 5 av 10 möjliga poäng av mig. På svenska finns även Inte han! (fick 4 poäng av  mig), Den jag ville ha (6 poäng) och Luftslott (står oläst i min bokhylla) utgivna. Mamma gillar dock  hennes böcker mycket så det är väl tur att smaken är som baken.. 🙂

Någon som vet vilken som är Sheila O’Flanagans bästa bok? Det kanske vore vist av mig att läsa den nästa gång annars är jag nog avskräckt för en lång tid framöver..

Åtgärder

Information

Kommentera

