Fangbanger?!

12 03 2010

Moi? Jag hade faktiskt inte ens hört talas om fenomenet innan jag läste det på Calliopes bokblogg och genast drog på smilbanden. Och sen började jag fundera..

.. och kom fram till att jag nog är en fangbanger light. Jag följer exempelvis vare sig True Blood eller Vampire Diaries på tv men det tror jag främst beror på att jag oftast föredrar böckerna framför serien/filmen.. Se bara hur upprörd GossipGirl tv-serien gjorde mig halva första säsongen, det vill säga innan jag lyckades intala mig själv att detta minsann var en helt annan serie där karaktärerna bara råkade heta samma som i böckerna med samma namn och först då kunde jag börja njuta av tv-serien. Jag har heller inte sett någon av Twilight-filmerna. Fangbanger my ass tänker ni nog nu..

MEN, jag har läst Twilight-serien efter att på första parkett upplevt hypen när Eclipse kom ut i Kanada. Jag gick förbi min lokala Indigo (Kanadas största bokhandelskedja) en dag efter jobbet och undrade vad allt holabaloo var om och såg att en Stephenie Meyer signerade böcker. De flesta kunder var tjejer i high school-åldern men eftersom teen fiction är en av mina favoritgenrer (man är bara så gammal som man känner sig!) köpte jag Twilight, gillade den och fick sen New Moon, Eclipse och Breaking Dawn av A i present.

Twilight var dock inte min första vampyrserie utan jag har läst Mary Janice Davidsons Queen Betsy-böcker sedan jag på bokmässan i Göteborg för ganska många år sedan hittade Undead and Unwed i SF-bokhandelns monter. Queen Betsy-böckerna kräver inte mycket av en som läsare och funkar jättebra som avkopplande läsning förutsatt att man är upplagd för galenskaper och mycket ingående sexscener.. 🙂

Nu ska jag nog ta fangbangandet till en ny nivå och inhandla Dead Until Dark av Charlaine Harris så får vi se om jag blir lika begeistrad i Sookie Stackhouse som många andra. Men jag väntar nog med att se True Blood tills jag läst ut några av böckerna.. man måste ju börja någonstans och då får det bli babysteps. Fangbanger light som sagt!

Min nya kompis?

Åtgärder

Information

2 responses

14 03 2010
fantasyflickan

Kul att höra att du har anslutit dig till fangbanger-skaran! Själv har jag ju varit i den länge. Långt innan begreppet myntades. Jag har nog sett varenda vampyrfilm som gjorts (ok, jag erkänner att jag KAN ha missat någon, men det är i så fall ett undantag) och läst varenda vampyrbok jag kommit över. Fast det var innan marknaden svämmade över av mer eller mindre kvalitativ vampyrlitteratur.

Min filmfavorit är faktiskt Stuart Townesends Lestat, sexig som få. Och så Spike förstås 😉

14 03 2010
Trollet

Jag har nog varit med i utkanten några år (med Buffy the Vampire Slayer och Queen Betsy bla) men ännu inte dykt i med huvudet före.. 🙂 Men vi får se om A hittar Dead Until Dark på flygplatsen i SF så jag kan ta mig till nästa nivå.. eller så blir det som med Stieg Larsson och Millenniumtrilogin, alla gillar dom utom jag..

Kommentera

