Melodifestival – deltävling #4

3 03 2010

Nu är alltså alla 32 bidragen framförda och min spontana tanke är nog att det är dags för Christer Björkman & C:o att tacka och bocka för den tid som varit och lämna plats för en ny general med förmågan att vaska fram fler vettiga bidrag.. För även om denna fjärde deltävling är den som enligt mig har hållit högst klass så känns årets tävling i stort som ett mindre fiasko. A:s förslag är att ta in Anders Bagge som ny general, han kan musik, har bra relationer med artister och så kan han med sitt team skriva ihop ett dundernummer som Madonna, Celine eller dylik representerar Sverige med.. Själv vill jag kanske inte vara riktigt lika drastisk (tycker trots allt att en svensk artist ska representera oss i Europa) men idén med en Anders Bagge-liknande person som general gillar jag.

I övrigt tyckte och tänkte vi så här om lördagens deltävling:

  • Var det en gigantisk ljusmanschett Sibel hade på sig?? Synd att låten hade så virrigt slut, utan de där icke-sluten hade den varit bättre tror jag.
  • Neo och hans låt ”Human Frontier” var min favorit och jag hoppas den klarar sig ända till finalen från Andra Chansen. Kanske är den till och med min favorit till totalsegern?! Jag ville bli drillflicka när jag var liten så kanske var det därför jag gillade den..
  • Py Bäckman.. fetisch för Ozzy?? ‘Nuff said!
  • Pernilla Wahlgrens låt ”Jag vill om du vågar” var en schlager som följde receptet till punkt och pricka och den var trevlig tyckte jag, varken mer eller mindre. Däremot undrade jag lite över Napoleon-tofsarna hon hade på axlarna.. fanns säkert en tanke men jag missade den visst.
  • Skate-punk i Melodifestivalen? Som sagt, Christer & C:o dags att ta farväl.. the fat lady har nu sjungit för er.. lalalala!
  • Jag hade aldrig hört talas om Anna Bergendahl innan lördagens tävling (tittar inte på Idol och svenska Idol visades ändå inte i Kanada..) men visst låter hon som Tracy Chapman? Helt ok låt som jag nog tycker bättre om efter några omlyssningar.
  • Kul med Melodifestival-comeback för Peter Jöback men med en lite svag låt tyckte jag. Den var visserligen fin men han kunde gott sjungit en pampigare ballad.. För mycket ballader i stort i årets tävling enligt mig..

Det bästa med hela tävlingen var dock inte bidragen utan Christine Meltzers tolkning av Malena Ernman och operadiveri.. hur kul som helst 🙂 Fick mig att vilja gå på opera igen. Vi såg Verdis Simon Boccanegra i Toronto förra året och trots att den är ganska tung var det en kul upplevelse. Rekommenderas!

Operadiva?!

Åtgärder

Information

2 responses

3 03 2010
fantasyflickan

Jag håller med på alla punkter! Gillade även Dolphans schlagerbög-sketch. Den bästa (och kanske enda) bra Dolph-sketchen hittills. Jag gillade faktiskt Anna Bergendahls låt och framförande och jag gillade hennes Sookie Stackhouse-look.

Men någon fat lady blir du nog aldrig så det hjälper inte att du sjunger. Jag får sjunga för dig i stället. (Nä, förresten jag är heller ingen fat lady. Bara lite mer fat lady än dig. Fast su sjunger förstås bättre.)

Kul att jag har hamnat tillsamanns med Perez Hilton och The purse blog. Lita att leva upp till där 😉

3 03 2010
Trollet

Vi får föreställa oss en betydligt större donna som the fat lady. Men hon har sjungit, därom råder inga som helst tvivel!

Hehe, känn ingen press över sällskapet, men du får gärna lotta ut dyra designerväskor på din blogg också.. eller en första utgåva kanske är motsvarigheten 🙂
Ingen dum idé egentligen.. vi kanske skulle ha ett boklotteri?

Kommentera

