Japaner, japaner, japaner..

3 03 2010

Jag har som vi vet en förkärlek på gränsen till passion för the land of the rising sun (åh shoppingen, kulturen, folket, shoppingen igen!) och faktum är att jag även gillar en hel del författare som antingen är japaner eller som skriver om Japan och japaner. Jag har nog nämnt några av dessa tidigare men för dig som vill ha ett bra skönlitterärt Japan-startkit rekommenderar jag att läsa följande böcker:

All She Was Worth av Miyuki Miyabe ger en insikt i det moderna Japan och den konsumtionshets som driver många japaner av idag samtidigt som ett brott klaras upp och omfattande korruption kommer upp till ytan.

Shinju av Laura Joh Rowland handlar om Sano Ichiro, samuraj och polischef i 1600-talets Edo och är en spännande detektivhistoria samtidigt som den ger läsaren inblick i det historiska Japan och dess samhällsstruktur.

The Salaryman’s Wife av Sujata Massey (rekommenderad tidigare här på bloggen) utspelar sig i nutid och handlar om Rei Shimura, en så kallad halfu (ett något nedlåtande uttryck om en person som har en japansk och en utländsk förälder) som hamnar i den ena knipan efter den andra samtidigt som hon brottas med sitt kulturarv och känslomässiga tillhörighet, är hon japan eller amerikan eller..

Men jag har såklart även läst japanska författare som jag inte tycker om och i topp på den listan ligger nobelpristagaren Kenzaburo Oes bok Mardrömmen som jag läste som en del av min utbildning i japanska. Mardrömmen handlar om Fågel som är lärare på universitetet och drömmer om att åka till Afrika samtidigt som hans gravida hustru ska föda deras förstfödda barn, ett barn som visar sig ha en hjärnskada. En svettig och ångestladdad inre resa tar sin början.. Gräv fram den på ett bibliotek nära dig om du vill uppleva lite tidsbegränsad ångest.

Man kan såklart komplettera sin utbildning om Japan och det japanska samhället med en hel uppsjö faktaböcker. Serien Japan in Your Pocket som ges ut av Japan Travel Bureau har små illustrerade guider till japanskt liv med titlar som Living Japanese Style och Eating in Japan och rekommenderas varmt!

Ganbatte Kudasai!

Åtgärder

Information

2 responses

4 03 2010
fantasyflickan

Hallå vännen!

Har du läst nåt av Haruki Murakami? Fågeln som vrider upp världen står just på min önskelista.

8 03 2010
Trollet

Nej det har jag inte, har funderat på det men inte så allvarligt ännu..

Kommentera

