Mina bokvanor

23 02 2010

Turen har nu kommit till mig att svara på lite frågor om min läsning:

Som läsare är jag ivrig och ständigt på jakt efter nästa måste-läsa bok.

Som bloggare är jag ganska så ny men lär mig lite mer för var dag som går.

Senast lästa bok Perfect av Sara Shepard.

Senast köpta bok/böcker var en bokus-beställning som innehöll Aldrig fucka upp av Jens Lapidus, Perfect och Unbelievable av Sara Shepard, Pappas flickor av Tasmina Perry, På grund av Leon av Jenny Leeb och One Hundred av Nina Garcia.

Favoritdeckarförfattare är det svårt att utnämna bara en, men Agatha Christie och Sujata Massey hör till favoriterna.

Jag läser allt av Cecily von Ziegesar, Brent Weeks, Trudi Canavan, Sophie Kinsella, Raymond E Feist med flera..

Jag läser helst inte (genre/författare) böcker som man SKA tycka om, även om jag när jag läste litteraturvetenskap på universitetet även fick mig en hel del sånt till livs. Jag verkar vara en av få som exempelvis inte tycker att Stig Larssons Millenniumtrilogi är något att hänga i granen. Jag är en stor fantasyläsare men av någon anledning är jag inte speciellt tilltalad av science fiction i bokformat, jag tror att Isaac Asimovs Stiftelsetrilogin skrämde vettet ur mig när jag var 18 år..

Vid hyllan för fackböcker letar jag efter reseguider, att ha en Lonely Planet med sig på resan förgyller densamma.

Vid sidan av svenska läser jag gärna läser oftast inte på svenska utan på engelska, tycker att böcker tenderar att förlora mycket i översättningen.

Högst upp i min att-läsa-hög ligger just nu Rött hav under röd himmel av Scott Lynch för Fantasyflickan vill ha tillbaka den snart!

Högst upp på min bok-önskelista just nu står Shimura Trouble av Sujata Massey men den trycktes i så få exemplar att den är toksvår att få tag i.

När jag går på antikvariat letar jag alltid efter Agatha Christie, jag är bara några få böcker ifrån att ha alla böcker hon skrivit tror jag (ej medräknat de hon skrivit under annat namn).

Hur ser era bokvanor ut?

Åtgärder

Information

Kommentera

