Dagens boktips!

23 02 2010

När jag bodde i Tokyo 2004/2005 var Tower Records i Shibuya min favorit-tillflykt för att hitta böcker på engelska. Där gjorde jag många trevliga bekantskaper, bland annat Gossip Girl-serien av Cecily von Ziegesar och Laura Joh Rowlands Edo-period deckare om samurajpolisen Sano Ichiro. Men min favoritförfattare som jag stiftade bekantskap med där är nog ändå Sujata Massey som skrivit en 10 böcker lång serie om antikhandlaren Rei Shimura.

Rei är amerikansk/japanska och arbetar i första boken som engelsklärare i Tokyo (precis som jag gjorde!) och är frilansande antikhandlare med en förmåga att snubbla in i mysterier. Serien blandar det moderna Japan med det mer traditionella och kanske främst tilltalar oss med en förkärlek för Japan men flera av böckerna utspelar sig även i USA dit Rei så småningom flyttar och börjar arbeta på Pentagon (!) i Washington DC.

För alla er som vill veta mer om kimonos, manga, teceremonier eller det japanska samhället i allmänhet rekommenderas böckerna om Rei Shimura varmt! Serien finns inte översatt till svenska (men till tyska och finska om det kan hjälpa) men som vanligt bör ju böcker läsas på originalspråk så tur att den är skriven på engelska 🙂 Den första boken i serien heter The Salaryman’s Wife och finns att köpa på adlibris och amazon i utgåvan nedan, den jag har från 2004 ser annorlunda ut och är allt lite finare 🙂

Trevlig läsning!

Åtgärder

Information

Kommentera

