Canada Eh!

22 02 2010

Sitter och tittar på sprintstafetterna i OS och funderade lite på Kanada och på vilka sätt jag saknar landet och på vilka sätt jag inte gör det så mycket. Jag gillar att organisera in saker i listor så därför känns det som en väl vald tidpunkt att göra en plus & minus-lista för Kanada, kanske kan det få någon som tänkt sig att åka till Kanada att bli övertygad. Men eftersom vi bodde i Toronto så är det jag tycker säkert inte representativt för hela landet även om vi rest runt en hel del, dock aldrig till British Columbia där ju Vancouver ligger. Håll till godo! Och kom ihåg, Kanada är väl värt ett besök!

Plus:

  • det finns ett Tim Hortons i varje gatuhörn i de större städerna och i varenda by ute på landet, man behöver med andra ord inte gå sugen på en Canadian maple donut alltför länge 🙂
  • kanadensarna känns mer intelligenta och medvetna om världen utanför nordamerika än sina grannar i söder
  • shoppingen är klart godkänd på flera håll. I Toronto är den såklart outstanding men jag har lyckats göra av med mycket pengar även på Prince Edward Island och Newfoundland 🙂 The Bay/La Baie är en department store-kedja som kan rekommenderas, Suzy Shier är Kanadas svar på H&M och på Indigo kan man köpa böcker i massor
  • Kanada är vackert och rymmer allt från prärier, snöiga berg och vacker kust till Niagarafallen och enorma isvidder
  • Kanada är ett säkert land och Toronto en säker stad. Det gäller såklart att veta vilka delar man bör undvika (Jane & Finch) men man behövde exempelvis aldrig känna sig rädd på tunnelbanan på natten

Minus:

  • checkar är fortfarande ett dominerande betalningsmedel, jag fick lönen på en check, hyran betalades med en annan, känns lite stenåldersmässigt
  • kanadensarna kan dock vara lika insnöade som amerikanerna ibland, en av mina kollegor frågade exempelvis om det fanns läsk i Sverige (nej svarade jag, vi dricker bara jak-mjölk)
  • 70% av invånarna i Toronto är av utländsk härkomst så det kan ibland vara svårt att hitta det där man tror är ”äkta” kanadensiskt, i vissa stadsdelar är det till och med svårt att göra sig förstådd på engelska
  • betydligt lägre boendestandard än vad vi är vana med i Sverige. Vår spis var stor som en mindre grävmaskin men kunde knappt laga mat, det finns ingen golvbrunn i badrummet så dumt om man skvätter utanför badkaret som i sig var ca 40 cm högt och knappast kunde kallas för badkar. Isolering och flerglasfönster var andra relativt okända begrepp. Men vet ni vad, man vänjer sig!

Kanske kommer jag på något mer vad tiden lider.. Ska nog göra en liknande lista för Japan också.

Canada Eh!

Update: Det allra största plusset med Kanada är ju såklart att det finns Canada Dry att köpa! Denna ljuvliga läskedryck som är så god och så läskande. vanlig ginger ale bleknar (och är rätt läskigt) i jämförelse. Jag blir helt lyrisk bara jag tänker på det.. hmm, abstinens månne??

Update #2: Fantasyflickan, så här ser isbjörnsplåtarna från Northwest Territories ut. Enjoy, courtesy of pappa!

Åtgärder

Information

4 responses

22 02 2010
A

Jag fyller på med lite plus/minus.

Plus:

I Kanada är hockeyn störst och inte en ”kärring” sport som baseball eller basket.

Kenny vs Spenny spelas in i Toronto. De spelade in en humiliation när vi tittade på baseball (tjocka dollarmiljonärer som spelar brännboll i för små byxor) i Roger Centre.

Tiger kommer från Kanada.

Minus:

Swiss Chalet är en extremt överskattad diner-kedja. Beställ en Messy Sandwich och ni förstår vad jag menar.

Kanadas premiärminister Stephen Harper har samma frisör som Lars Adaktusson.

22 02 2010
Albert

Ja, Canada (tycker det ser snyggare ut med C i st.f. K) har många fördelar; de ovannämnda samt ett antal andra. En av de andra är det metriska systemet (km etc, och dessutom °C) som gör allt så mycket enklare än i USA. Och Du, de enda ställena i världen som har isbjörnsformade nummerplåtar på bilarna (Northwest Territories och Nunavut). Häftigt!

23 02 2010
fantasyflickan

Isbjörnsformade nummerplåter! Har du nån sån? Eller en bild på en i alla fall? Det skulle jag vilja se.

23 02 2010
fantasyflickan

Cool nummerplåt! Nästan så att man skulle kunna flytta dit bara därför ;-). (Fast bara nästan, just nu nöjer jag mig med en fungerande bil.) Tacka Albert från mig.

Kommentera

