Melodifestival #1

7 02 2010

Så har även detta årliga spektakel (i positiv bemärkelse) dragit igång och det värmer såklart en schlagerrävs hjärta 🙂 Jag gillar dock främst oldschool-schlager och tyckte nog inte så många av den första tävlingens åtta bidrag kan benämnas schlagers. Min röst föll på Ola och hans Unstoppable (men undrar varför han och andra för den delen ska sjunga så oproportioneligt mycket om tjejer som heter Nathalie..) men kvällens höjdpunkt var helt klart Charlotte, Nanne och Sonja och deras framförande av den gamla klassikern Hero, sånt får schlagerhjärtat att slå lite extra!

Ur en oschlagersynvinkel tyckte jag om Jenny Silvers låt A Place to Stay och den kommer nog snurra en hel del på iPoden i framtiden. Rymdkostymen i framträdandet ska jag nog dock försöka glömma..

Kvällens funderingar rörde sig annars kring:

  • vad gjorde resten av Road Salt-bandet på scen egentligen, en satt på golvet med en bas och en i mörkret framför trummorna.. jag satt och väntade på att det skulle dra igång liksom men det kom ju inget.. låten var säkert helt ok (men ingen schlager per se) men jag blev lite distraherad.
  • var det sina egna föräldrar som Måns intervjuade? (som E anade)
  • kan Dolph sjunga även live, för visst var det playback..?

Till nästa veckas deltävling hoppas jag på mer låtar av Bobby Ljunggren och Fredrik Kempe, de brukar vara säkra kort för ”riktiga” schlagers!

Åtgärder

Information

2 responses

7 02 2010
Albert

Ja, vad ska man säga om eländet i Örnsköldsvik i går? Herre Gud, den enda vettiga låten (The Saviour/Il Salvatore) kom inte ens med. En skäggig typ i undertröja som ängsligt gömd bakom en mikrofon stod och gnällde fick många röster! Tur i alla fall att rapparen inte kom vidare!

8 02 2010
fantasyflickan

Jag tyckte de enda två vettiga låtarna kom med. Ok, det var kanske inte Salem al Fakirs bästa låt någonsin, men jag gillar honom och jag gillade låten. (Som kanske inte riktigt hörde hemma i en schlagertävling, men ändå.)

Och jag är inte överförtjust i Ola. Tycker faktiskt inte han sjunger så värst bra, men låten var ok. Tyckte Jenny Silvers låt lät lovande, men när hon sjöng blev jag så distraherad av den fula dräkten och det där himla armviftandet så jag vet inte vad jag tyckte egentligen.

Men i en sak håller jag med Albert, tack och lov att inte ”rapparen” kom med. (Jag sätter rappera inom citationstecken för jag tyckte inte han rappade egentligen.)

Road Salt-balladen tyckte jag egentligen var ganska bra, men inte i en schlagertävling. Det blev bara segt ju!

Det lät ju som om Dolph kan sjunga rätt hyfsat, men lipcynka kunde han uppenbarligen inte. Tyckte dessutom han var lite krystad som programledare. Skönt att han inte ska vara med live nästa gång. Däremot blev jag imponerad av Måns Zelmerlövs programledartalanger. Han var riktigt duktig!

Kommentera

