Globetrotter ville jag bli som liten..

13 11 2009

.. men idag är jag projektledare i tågindustrin.. Intresset för resor finns dock kvar så drömmen har inte försvunnit.

Idag hade jag fått mail från två olika vänner i Toronto, C och jag jobbade ihop och delade en liten obsession över tall green tea lattes från Starbucks (så gott, så sött.. när kommer Buckan till Dalarna egentligen??) och ED är den söta tjej hos veterinären som först tog hand om Tiger när hon var en liten stray veckorna innan vi adopterade henne. Vi saknar Toronto en hel del och kontrasten mellan 7 miljoner invånare och 50.000 invånare i en stad i Dalarna är ganska påtaglig. A saknar mest kinamaten på Manchu Wok och jag saknar nog mest utbudet av shopping och nöjen. Men, när vi bodde i Kanada saknade vi såklart vissa svenska saker också såsom kissarna (tokmycket!), familj, vänner, leverpastej och julmust så riktigt nöjd blir man kanske aldrig. Det bästa är kanske att bo i Sverige (i alla fall några år till) och ge sig ut på resor då och då.

När man mest är hemma och är sjuk har man en massa tid att fundera och drömma sig bort till trevliga ställen man besökt i världen och jag tror att mina favvoresmål just nu är följande:

  • Tokyo – suverän shopping, god mat (fast jag inte är något sushi-fan har Japan en massa gott att erbjuda) och söta saker högt och lågt. Det vore kul att kunna flytta tillbaka dit igen någon gång, i alla fall ta med A dit och visa var det var jag bodde (mikroskopiskt krypin), gick på universitetet och sjöng karaoke 🙂
  • New York City – shoppingen, atmosfären och alla de kända landmärkena. Jag var där första gången 1999 och då var Frihetsgudinnan fortfarande öppen för allmänheten och man kunde stå inne i hennes huvud och vi var uppe i World Trade Center. När K och jag var där senast bodde vi på ett lopphotell i Soho, shoppade som tokar och mötte ett chaingang på Staten Island. NYC är spännande nästan jämt!
  • Nya Zeeland – otroligt vackert landskap, visserligen med lite väl krokiga vägar på sydön. Speciellt kul att se inspelningsplatserna från Sagan om Ringen-trilogin (hobbitbyn i Matamata är den enda uppbyggda miljö som fortfarande delvis står kvar tror jag) och alla söta får. Vi fick flaskmata lamm på ett ställe på nordön och de var så söta och ivriga att man fick tårar i ögonen.

Jag är mer en stadsresenär än en äventyrare eller solbadare, men kanske är det dags att jag vidgar mina vyer. A vill gärna åka på kryssing i Karibien och för en vattenrädd person som jag är det inte någon dröm direkt, men ska se vad jag kan göra åt saken.. så småningom..

NZ_Matamata

Bilbo bodde här.. (Matamata, Nya Zeeland)

Åtgärder

Information

2 responses

13 11 2009
Albert

Håller med Dig om favvoplatserna. Kan dock lägga till ytterligare några, t.ex. Nice (F), Hong Kong (HK), Kashgar (CN), Saint-Pierre (SPM) och Boston (USA). Och se’n finns det en massa flera, förstås. Och sedan måste jag ju framhålla att för en nummerplåtsentusiast finns det alltid något intressant att kolla oavsett på vilken till synes tråkig plats i världen man hamnat!

13 11 2009
AP

Svårt att gissa vem som skrev kommentaren ovan 😉 Om jag inte hade gissat det av signaturen så visste jag med säkerhet efter nummerplåtskommentaren. Hihi…

Kommentera

