Böcker förgyller vår värld..

12 11 2009

.. speciellt när man är hemma och är sjuk istället för att vara i Dublin och shoppa med E och K som var planen. Biljetterna var bokade, hotellet betalat och väskan packad (i alla fall mentalt) och så blir det så här.. Då kan man behöva något att muntra upp sig med och här följer därför några av mina favvoböcker just nu.

  • Night Angel-trilogin av Brent Weeks – vem visste att lönnmördare kunde vara så spännande att läsa om. Kul när man hittar nya fantasyserier att upptäcka.
  • Gossip Girl/It-girl/The Carlyles av Cecily von Ziegesar – jag upptäckte Gossip Girl för 5 år sen när jag bodde i Tokyo och fick min fix av engelska böcker på Tower Records i Shibuya. Fascinationen för Manhattans unga och rika har följt med sen dess även om jag nu hunnit till andra sidan av 30-årsstrecket. Strunt samma om de kallas ungdomsböcker när de är så härligt bra och beroendeframkallande 🙂
  • Amberville av Tim Davys – spännande deckaraktig historia med intressant sluttvist där karaktärerna är gossedjur. AP sa idag att hon höll på att läsa uppföljaren Lanceheim och om hon tycker den är bra ska jag nog ta mig an även den. AP och jag brukar tycka ganska lika förutom när det gäller Nick Perumov, jag förstår fortfarande inte tjusningen och hon är helt begeistrad. Kanske är Nick Perumov mitt Everest..

Men som alltid letar jag efter nya böcker att läsa, är det månne någon som har några förslag?

Åtgärder

Information

5 responses

12 11 2009
AP

Nick Perumov är ju bara bäst. Kolla här får du se: http://www.webbkampanj.com/bif/0903/

12 11 2009
AP

I tidningen finns också BBC:s klassikerlista. När jag fick se den var jag naturligtvis tvungen att pricka av hur många av böckerna jag hade läst. Inget imponerande resultat, men helt ok i alla fall. Skulle tro att du slår mig, som har läst litteraturvetenskap och allt 🙂

12 11 2009
trollets

Nja du, 34 stycken fick jag det bara till.. men jag har visst en del av de andra olästa i bokhyllan.. Hur många fick du?

13 11 2009
AP

Ojdå, då slog jag visst dig. Jag fick 47. Och tre stycken halvlästa. (Men hallå, vem läser HELA bibeln?)

13 11 2009
Trollet

Du är ju hela två år äldre så jag kanske kan skylla på det 🙂
Vem läser hela Odysseus undrar jag?? Man blev ju helt virrig efter bara några sidor.. det där med stream of consciousness har jag uppenbarligen inte förstått mig på. Nu var det visserligen ca 8 år sen jag läste den men det har nog inte förändrats sen dess.

Kommentera

